“לרכוב על טוסטוס, ולעקוף סמי-טריילר עם 18 גלגלים. האם הם יצאו מדעתם?”

ה'וול סטריט ג'רנל', שבת לפנות בוקר (שעון ישראל): "התמוטטו השיחות על עיסקת-ענק על החוב הלאומי"

אמריקה עלתה על יצועה בליל שבת בידיעה שהתמוטטו השיחות בין הנשיא ובין הרפובליקאים בבית הנבחרים על יישוב המשבר הפיננסי.

אחד-עשר יום נשארו עד שממשלת ארה”ב תגיע אל קצה קו האשראי שלה. בהיעדר הסכם על הגבהת התקרה, החל משניים באוגוסט ארה”ב לא תוכל עוד לעמוד לפחות בחלק מהתחייבויותיה. התוצאות עלולות להיות דרמטיות, לא בשביל ארה”ב בלבד.

יושב ראש בית הנבחרים, ג’ון ביינר, הרפובליקאי רב-הכוח ביותר בוושינגטון, הודיע לנשיא לפנות ערב שהוא מסיים את שיחותיו אתו. ביינר האשים, שהנשיא העלה ברגע האחרון דרישה “להגדיל את ההכנסות”, זאת אומרת להטיל מסים חדשים בהיקף של 400 מיליארד דולר. הנשיא וביינר דנו ביומיים האחרונים בהסדר היסטורי, שעמד להפחית כמעט בארבעה טריליון (4,000 מיליארד) דולר את החוב הלאומי. עכשיו ביינר מתנער מן השיחות האלה, ואומר שינסה להגיע להסדר עם הסנאט, בלי השתתפות הנשיא. בסנאט יש רוב דמוקרטי.

הבית הלבן מיהר להזמין את ראשי הקונגרס לפגישה בשבת בבוקר, שעון וושינגטון. אם לא תהיה הסכמה ב-36 השעות הבאות מוטב לצפות למרחץ דמים בשוקי הכספים בעולם ביום שני — ומיום שני ואילך.

קשה כרגע לדעת אם טריקת הדלת של ביינר היא מחווה של לשון גוף, להניח את דעת הרדיקלים במפלגתו. כיוצא בזה, קשה לדעת אם דרישת הנשיא “להגדיל את ההכנסות” נועדה רק להניח את דעתם של הרדיקלים בצד הדמוקרטי. אם יש כאן יותר מג’סטה הדדית, ואם הנשיא והיושב ראש מתכוונים ברצינות, אין מנוס עוד מלהניח שאנחנו מתקרבים אל משבר עצום ממדים הן במערכת הממשל של ארה”ב והן בפיננסים העולמיים.

אתר הרשת של ה’וול סטריט ג’רנל’ ציטט לפנות בוקר בנקאי השקעות מברזיל, שאמר: “אילו הייתי משקיע זר, המחזיק באגרות חוב של ארה”ב, הייתי שואל את עצמי ‘מי מנהל את הארץ ההיא’. זה כמו לרכוב על טוסטוס, ולעקוף סמי-טריילר עם 18 גלגלים. האם הם יצאו מדעתם”?

כתבתי כאן לפני שבועיים על האפשרות, שחוקת ארה”ב אינה מסוגלת עוד לשרת את צרכיה של הרפובליקה האמריקאית. ראו-נא, ‘מי יציל את הרפובליקה’. על התמעטות הפרגמטיות של המערכת הפוליטית כתבתי כאן לפני שבוע, ‘כשאריק טורק את הדלת‘. אתמול, כאשר הסתמנה האפשרות של הסדר, כתבתי ‘3.7 טריליון בשעה האחת-עשרה‘.

Leave a Reply