“ישראל של אמריקה הלטינית”

הוא קיבל את ארצו במצב התפרקוּת, מקץ “תהליך שלום” שהפיח תקוות עצומות עד שהובאש ריחו. הוא יצא למלחמה נגד “נארקו-לניניסטים”, מתקני עולם שגמרו אומר לא סתם להרוס את הסדר הישן, אלא להרעיל את ורידיו. הנשיא אַלווארוֹ אוּריבֶּה — שש שנים בשלטון ועוד ידו נטויה — קירב את קולומביה אל נצחון שמעטים האמינו בו. בשבוע שעבר הוא נתן שיעור בתחבולות מלחמה. הצלחתו העיקרית: להמאיס את הטירוריסטים על קהל היעד שלהם

עתון בבוגוטה, קולומביה, יוצא מגדרו למחרת מבצע ההצלה בג’ונגל, שלושה ביולי 2008. “היתה פעולה מושלמת”, הוא מצטט את אינגריד בטאנקוּר, אחת מ-13 המשוחררים והמפורסמת שבהם. היא נראית כאן, בשחפ”ץ, בחברת אמה

תשעים-ואחד אחוז. זה היה שיעור הפופולריות של אלווארו אוּריבֶּה (Álvaro Uribe) בסוף השבוע שעבר. נשיא קולומביה הוא כנראה הפוליטיקאי הפופולרי ביותר עלי אדמות, לפחות לכמה ימים.

אפשר לנחש ללא קושי איזה שיעורים של קנאה הוא עורר השבוע בירושלים. אילו רק היה אפשר להוליך שולל את חוטפי גלעד שליט כפי שהקולומביאנים הוליכו שולל את חוטפי אינגריד בֶּטאנקוּר.

האם כדאי למהר וּלהשלים את הקורס הלא-מזורז של אוריבה בלוחמה נגד טירור? האם נוסחת קולומביה היא התשובה לרכּי הלב וּלקִצרֵי הרוח, החושבים שלפעמים אין מנוס מלהשלים עם טירוריסטים, או לפחות להגיע אִתָּם להסכמים זמניים?

קולומביה מסובכת, ארוכת קונפליקטים וּרחוקה מכדי להצדיק תשובה החלטית. אבל יש כמה צדדי דמיון מעניינים בינה ובינינו.

צבא הגרילה שלה התחיל את מלחמתו באמצע שנות ה-60, ממש כמו אש”ף; הואיל וטען לתווית של שמאל מהפכני, הוא מצא מקום טוב בִּיציע המלחמה הקרה בין מזרח למערב; הוא עבר לאִטוֹ ממלחמת גרילה לַעסקים (סידורי בטחון למבריחי סמים, או מה שקוראים במהפכנית טובה, “נארקו-לניניזם”).

שווייץ של טירוריסטים

בשנות ה-90, המלחמה האין-סופית התחילה להימאס על הקולומביאנים. הם בחרו לנשיא עתונאי לשעבר, אַנדרֶס פאסטראנה, שהבטיח להם לעשות שלום. קולומביה היא ארץ ענקית – צרפת וגרמניה יכולות להיכּנס לשטחה, ויישאר עודף בשביל עשר מדינות ישראל – אבל נדיבותה כלפי צבא הגרילה (הידוע בראשי התיבות FARC) היתה יוצאת דופן.

ב-1999 היא העניקה לגרילה מדינה דה פאקטו, גדולה כשווייץ, עם ריבונות לכל דבר. הנשיא פאסטראנה חזר והתעופף אל קרחות ביערות העד של האמאזונס, כדי להתחבק עם מנהיגי הגרילה וּלהישבע אמונים ל”תהליך השלום”.

כל זה הגיע אל קִצו הלא-דרמטי ב-2002, כאשר פאסטראנה נאלץ להודות שהנארקו-לניניסטים הוליכו אותו שולל. הוא השווה אותם ל’אל קאעידה’, והורה לצבא לחדש את המלחמה. קולומביה נראתה אבודה יותר מתמיד. אלימוּת השמאל הקיצוני הניבה אלימות מימין. צבאות פרטיים לחמו זה בזה – והמעמד הבינוני נמלט בהמוניו למדריד ולמיאמי. שני מיליון בני אדם היגרו בין 1995 ל-2002.

העזתו של פאסטראנה היתה נאיבית וּמופרכת מעיקרה. אבל בימי נשׂיאוּתוֹ הראשונים היא היתה פופולרית מאוד. לרוב הגדול של הקולומביאנים לא היה איכפת אם לטרוריסטים תהיה מדינה בג’ונגל, וּבלבד שהם יעזבו את שאר הארץ במנוחה. כאשר התברר להם שהארץ לא תשקוט, הם החליטו לנסות את ההיפך הגמור מפאסטראנה. ב-2002 הם בחרו לנשיא את אלווארו אוריבה, שהביוגרפיה שלו אמרה הכול: אביו נהרג בידי הטירוריסטים.

אוריבה יצא למלחמה, ועד מהרה העמיד את FARC בעמדת התגוננות (נמתחה ביקורת נוקבת על יחסו לטרוריסטים מימין, אבל בסופו של דבר הוא טיפל גם בהם). ארבע שנים אחר כך, הקולומביאנים הסכימו במשאל עם לשַנוֹת את חוקתם, וּלהרשות לאוריבה להתמודד פעם נוספת על הנשיאות. הוא נחל נצחון עצום.

שניים במארס 2008: “מהלומה היסטורית ל FARC”, מודיע העתון הזה, היוצא בעיר הקולומביאנית מֶדֶיִין, למחרת הפשיטה על בסיס הגרילה בתוך שטח אקוודור. הגופה שותתת הדם היא של ראול רֶיֶס, האיש מס’ 2 ב FARC ונושא סודותיו. זמן קצר אחרי כן מת גם האיש מס’ 1

צ’אווס התפוצץ מכעס

בסוף פברואר השנה, אוריבה שלח את צבאו אל מֵעֵבֶר לגבול, אל תוך אקוודור השכנה, כדי לפגוע באַחַד מִמֶרכְּזֵי העצבים החשובים של FARC. הקולומביאנים הרגו את האיש מס’ 2 בִּצבא הגרילה, ותפסו שלל שחשיבותו התבררה רק בהדרגה: מחשב נישָׂא, שהיה עמוס סודות כמוסים על קשרי הטרוריסטים עם מיטיביהם בכל אמריקה הלטינית, כולל אוגו צ’אווס של ונצואלה.

צ’אווס התפוצץ מכעס. הוא איים על קולומביה במלחמה, והעניק לה את האיפיון המעליב ביותר שמהפכן בין לאומי יכול להעלות בימים האלה על דעתו. קולומביה, הוא אמר, היא “ישראל של אמריקה הלטינית”.

למַרבֵּה המזל, לאמריקה הלטינית יש מכניזמים אזוריים המאפשרים לשלוף מרעומים מפצצות מתקתקות. לא יצא אפילו שבוע, וצ’אווס ואוריבה התחבקו והתפייסו. אוריבה התנצל, והבטיח שלא יָקֵל עוד ראש בריבונות שכניו. הוא יכול להרשות לעצמו, מפני שהוא מנצח.

רק לפני ארבעה חודשים, צ’אווס קרא לעולם החיצון להכיר ב FARC כ”צד לוחם”. אבל מהירות התפוררותו של הארגון, והגילויים על הסיוע החשאי של ונצואלה ל FARC, הביאו את צ’אווס לעשות תפנית לא-אופיינית של 180 מעלות. בחודש שעבר הוא הדהים את אויביו ואת אוהביו כאשר קרא לFARC  לסיים את המאבק המזוין, לפזר את עצמו, ולחזור לחיים אזרחיים.

היה ניכר בו שהמלים עולות לו בקושי. הוא נמנע במפגיע מִלגַנוֹת את הידרדרות ה FARC אל פשע אלים. הוא רק הסתפק בהכרזה, ש”בתנאים הקיימים באמריקה הלטינית אין מקום למלחמת גרילה”.

אכן, גם מהפכנים בין לאומיים כצ’אווס, על תסביכיהם המשיחיים, אינם אוהבים לתמוך בארגון שעל מצחו חרותות תבוסה, השפלה וחוסר רלוונטיות.

הנצחון המסתמן על FARC קשור גם במזל, למשל מותו של מנהיג הארגון, מנואל מַרוּלאנדה, בחודש שעבר. הוא האיש שהנשיא פאסטראנה אץ רץ לג’ונגל לפני עשר שנים כדי לחבק. מרולאנדה מת בשיבה די טובה, בגיל 78, כנראה מוות טבעי, אבל מי יודע. מבחינת קולומביה, הוא מת בדיוק בזמן.

כפי שישראל מיטיבה לדעת, עריפת הראש, או נשירתו, אינן מסיימות מלחמה. ישראל התיזה יותר ראשים אולי מכל הארצות הלוחמות בטירור גם יחד.

איך ממאיסים טירוריסטים?

קולומביה הראתה, כי בלי נצחונות צבאיים אי אפשר לסיים מלחמת גרילה. אבל אף אחד מנצחונותיה, הוא כשלעצמו, לא היה מכריע.

תבוסת FARC, אם אמנם תתאשר בחודשים הבאים, מתאפשרת מפני שהברוטליות חסרת השחר שלו שחקה בהדרגה כל בסיס של תמיכה ציבורית או של סובלנות. בקולומביה עדיין יש די אנשים מקופחים כדי שבשׂורה רדיקלית של שינוי תתקבל בִּברכה. על פי האנציקלופדיה המקוּוֶנֶת של ה CIA, 49.2% מן הקולומביאנים חיים מתחת לקו העוני . אבל אנשים אינם מעריכים מְבַשׂרי שינוי, המנסים להלך עליהם אימים, וּלכונן דיקטטורה של פחד ושל שרירות לב.

האם אפשר להעתיק את הנוסחה הזו לעזה, למשל? או ללבנון? האם אפשר להמאיס ארגוני טירור, או ארגוני גרילה, או מיליציות על האוכלוסיה שהם מתיימרים לשרת? זה לא בטוח. לעומת זאת, אפשר בקַלוּת רבה לעשות את ההיפך.

עתוני קולומביה הטעימו בימים האחרונים את חשיבות המודיעין בפעולות נגד  FARC, בייחוד זו האחרונה, שבה חולצו בני ערובה בדרכי עורמה. הקולומביאנים השוו את הפעולה הזו עם מעשה ישראל באנטבה, וגם ציינו שישראל עזרה להם לחזור ולארגן את שירותי  המודיעין שלהם.

אכן, בתחבולות עשתה לה קולומביה מלחמה. היא לא שלחה את כל צבאה כדי לכבוש את הג’ונגל. למזלה הטוב, יש לה ממשלה חזקה וּמעוררת אֵמוּן, ודעת הקהל שלה למדה את עֶרכּה של הסבלנות. אלה אולי הלקחים החשובים ביותר.  לרוע המזל, הם גם הקשים ביותר להֶחָלָה.

את הרשימה הבאה כתבתי ב-29 במאי 2002. היא התפרסמה ב’גלובס’

מלחמה, אמרה קולומביה

הארץ השסועה ביותר באמריקה הלטינית, אלופת הטירור של חצי הכדור המערבי, החליטה לשנות כיוון: אחרי 35 שנות מלחמה, היא ניסתה לפייס את הטירוריסטים באמצעות אוטונומיה. אבל הם לא התפייסו. את האוטונומיה הם הפכו לבסיס שילוח של טירור, לא הרחק מעיר הבירה. הפוליטיקאים חיבקו ידיים, הגנרלים חרקו שיניים, ולקולומביאנים בסוף נמאס: הם בחרו השבוע לנשיא את הנֵץ הגדול ביותר בשכונה, זה המבטיח לפרק את תשתית הטירור, לפני שיַעשׂה שלום

הרעיון התאים לרוח הזמן: נשיא חדש ושופע רעיונות, ממפלגה שאינה מגיעה לעתים קרובות לשלטון, החליט לדבר שלום עם אויבים מושבעים וּבלתי מתפשרים.

האופציה של מלחמה נוסתה ב-35 השנה הקודמות, והפכה את הארץ הרביעית בגודלה באמריקה הלטינית לבית חרושת ענקי של קוקאין. היא לא רק הוציאה את דיבּתה של קולומביה רעה, אלא גם קרעה לגזרים את המִרקָם החברתי שלה. המעמד הבינוני – שבלעדיו אין כלכלה ראויה לשמה, ואין תרבות פוליטית דמוקרטית – התפַּזר לכל רוח. אפשר למצוא אותו, בהמוניו, במדריד ובמיאמי (מאז 1995 עזבו שני מיליון ויותר, או אחד מכל עשרים קולומביאנים).

השנה היתה 1997, והנשיא הֶחדש, אַנדרֶס פסטראנה, החליט איפוא לעשות בקולומביה מה שאַחֵרים ניסו בהצלחה מרשימה בשורה של מקומות אחרים בעולם.

 

הנשיא פסטראנה (משמאל) ומפקד ה FARC מַרוּלאנדה, בפגישתם האחרונה, ספטמבר 2001. הפלירט הפוליטי ביניהם עורר תקוות עצומות בקולומביה — והניב אכזבה איומה

אפילו הישראלים והפלסטינים השליכו מאחורי גֵוום, אחת וּלתמיד, את האלימות ואת המלחמה (1997, אמרנו); אפילו הפרוטסטנטים והקתולים של צפון אירלנד החליטו, שמלחמות דת מן המאה ה-17 אינן צריכות להימשך לנצח; הסֶרבּים עשו שלום עם הקרואטים ועם הבוסנים; וּבבית הלבן שכן נשיא אופטימי להפליא, שהאמין בדיאלוג וּביישוב סכסוכים עתיקים.

בכלל, המחצית השניה של שנות ה-90 היתה זמן אופטימי כמעט בכל מקום – זמן של צמיחה כלכלית, של מימוש חלומות, של תקוות עצומות לעתיד.

זמן של בועות.

נשיא קולומביה החליט איפוא על מֶחוָה חסרת תקדים בתולדות המֶחווֹת: בנסיון להביא את המורדים השמאליים אל שולחן המשא-ומתן, הוא הציע להעניק להם שליטה מלאה על חבל ארץ, הגדול פי שניים משטח מדינת ישראל.

הרבה פיות נפערו בתדהמה. המורדים, הקוראים לעצמם FARC (“הכוחות המזוינים המהפכניים של קולומביה”), אמנם מתגדרים בתוויות מרקסיסטיות-לניניסטיות ישנות, אבל מתפרנסים למחייתם מאספקת שירותי בטחון למבריחי סמים קשים.

גם בוושינגטון נזקפו גבות. סוף סוף, המלחמה בקוקאין הקולומביאני עמדה סמוך מאוד לראש סדר היום של שלושה מִמשלים אמריקאיים במשך 15 שנה.

מַרוּלאנדה הִזדקן בג’ונגלים

פסטראנה יצא מגדרו להפיח רוח חיים במצע השלום שלו. הוא עלה לרגל אל מנהיג ה FARC, מַנוּאל מַרוּלאנדה, התחבק אתו לפני המצלמות, והשתדל בכל כוחו להציג אותו כבן-שיח שקול. מרולאנדה הזדקן בג’ונגלים. הוא התחיל את מלחמתו נגד השיטה הפוליטית והכלכלית של קולומביה עוד בשנות ה-60. לא היתה כל סיבה להניח שהוא שינה את העדפותיו.

הנוסחה הפוליטית שמַרוּלאנדה הכין בשביל קולומביה היתה משהו בין פידל קסטרו לפּוֹל פּוֹט: קומוניזם חקלאי, ריכוזי, אנטי-אמריקאי לתיאבון. אנשיו לא טרחו להסתיר את כוונותיהם.

כל אימת שעתונאים שאלו אותם מה שאיפתם, הם השיבו, “שלטון”. לא היתה להם כל כוונה ללכת בעקבות אנשי גרילה קולומביאניים אחרים, שהניחו את נשקם עשר שנים קודם, כדי להצטרף אל התהליך הפוליטי הדמוקרטי.

קולומביה מתפארת במסורת הדמוקרטית ארוכת-הימים ביותר בדרום אמריקה: 50 שנה רצופות של שלטון חוקתי, ללא הפיכה צבאית אחת. אבל ויתוריו המפליגים של הנשיא פסטראנה עלו את חמתם של הגנרלים שלו. מובלעת ה FARC הפכה במהירות לכַן-שילוּח של פעילות טירור נגד שאר קולומביה: חטיפות סיטוניות, הריגה חסרת שחר של אזרחים, וכמובן הברחת סמים.

האוטונומיה המלאה של טירור שמאלי הניבה טירור נגדי מצד ימין. מול “הכוחות המזוינים המהפכניים” של ה FARC התייצבו “כוחות ההגנה העצמית המאוחדים” של AUC.

לשני הצדדים היה מְכַנֶה משותף אחד: בוז לשלטון החוק, וּנכונות לפגוע ללא הגבלה באוכלוסיה אזרחית, החשודה בשיתוף פעולה עם האויב. עם 17,000 אנשי שמאל חמושים, ומשהו בין 8,000 ל-14,000 אנשי ימין חמושים, קולומביה התחילה להידרדר אל מקום שבו מדינות ריבוניות לא היו רוצות להימצא.

“ארגון הטירור המסוכן ביותר”

עוד לפני אחד-עשר בספטמבר גבר הלחץ על פסטראנה לסיים את ההסדר עם ה FARC. אחרי אחד-עשר בספטמבר לא היתה לו עוד בררה. ה FARC עזר לו להחליט, באמצעות שורת מעשי טירור ראוותניים.

בפברואר 2002 הכריז פסטראנה, כי FARC הוא שוֵה-ערך של ‘אל קאעידה’, ביטל את האוטונומיה, וחידש את המלחמה. במארס הכריזה ארה”ב, שה FARC הוא “ארגון הטירור הבין לאומי המסוכן ביותר בחצי הכדור המערבי”, והגישה כתבי אישום נגד שלושה חברי FARC בכירים ונגד ארבעה סייענים לטינו-אמריקניים שלהם. לפי שעה, הנאשמים נמצאים הרחק מהֶשׂג ידה של ארה”ב. אגב, גם אנשי הימין הקיצוני כלולים ברשימת ארגוני הטירור הבין לאומי של וושינגטון.

בסוף שנות ה-90, כאשר התחילו להתחוור ממדי טעותו של הנשיא פסטראנה, ארה”ב הגדילה בהדרגה את הסיוע הצבאי שלה לקולומביה. היא עומדת עכשיו במקום השלישי בין מקבלי הסיוע הצבאי האמריקני, מייד אחרי ישראל ומצרים.

בניגוד לישראל ולמצרים, קולומביה אינה נכס אסטרטגי בקצה השני של העולם, אלא מורסה פתוחה מן הצד השני של הים הקריבי, שעתיים טיסה ממיאמי.

 

“איזה כבוד!”, מכריזה הכותרת בעתון הקולומביאני הזה, 12 במארס 2007, ביום ביקורו של ג’ורג’ בוש בבוגוטה, הראשון של נשיא אמריקאי מאז ומעולם. צ’אווס של ונצואלה חרק שיניים, והכריז אחר כך שאוריבה הוא “כלי-שָרֵת בידי האימפריה”

“אהוד ברק של דרום אמריקה”

מלכתחילה, יוזמת השלום של פסטראנה היתה פופולרית. אבל התמיכה ניתנה לפסטראנה על תנאי: על תנאי שהאוטונומיה תניב את המיצרך יקר-המציאות ביותר בקולומביה, בטחון אישי. כאשר התברר שהיא הניבה את ההיפך, התהפך הגלגל.

מעניין לחזור ולקרוא מה שכתב ויליאם ראטליף, חוקר במוסד הוּבֶר של אוניברסיטת סטנפורד בתחילת 2001: “נראה שפסטראנה יהיה אהוד ברק של דרום אמריקה – איש הרפורמות, שכשלונו יפתח את הדלת לפני כוחות הימין” (“לוס אנג’לס טיימס”, 11 בפברואר 2001).

כמה שהוא צדק. חמש שנים אחרי שנתנו לפסטראנה מנדט לשלום, הקולומביאנים עשו שנה ורבע אחר כך את ההיפך הגמור: הם נתנו למישהו אחר מנדט למלחמה. ב-1997, רק 30% האמינו שאפשר להביס את הגרילה; ב-2002 רוב הקולומביאנים האמינו בצורך בנצחון צבאי. הם בחרו איפוא לנשיא פוליטיקאי בן 49, אלווארו אוּריבֶּה וֶלֶס (Uribe Velez), הטוען שיש לו נוסחת פעולה מעשית.

עתונאי קולומביאני בולט, אַלֶחַנדרוֹ סאנטוס, אמר אז (ל’וושינגטון פוסט’), כי גל התמיכה חסר התקדים באוריבה הוא “קריאה לאומית של מורת רוח… כאשר אתה חי בארץ בעלת חוק וסדר, אתה נִכסף לחֵרוּת. כאשר אתה חי בארץ של אלימוּת ושל אנרכיה, אתה נִכסף לחוק וסדר”.

סאנטוס אמר את זה בחודש ינואר 2002, בשבוע שבו הגרילה פוצצו פצצה בבוגוטה הבירה, הרגו ממארב שבעה חיילים מיחידה מובחרת, הפילו עמודי חשמל, וטמנוּ פצצות בשורה של ערי שדה. באותו השבוע הראו הסקרים, שאוריבה יקבל 39% מן הקולות בבחירות, ויצטרך להתמודד בסיבוב השני. בפועל, אוריבה קיבל 53%, המנצח הראשון שאינו זקוק לסיבוב שני.

הפופולריות הזו אינה תוצאה של הבטחות לסיים את המלחמה, ולהביא פריחה כלכלית. אוריבה הבטיח לקולומביאנים דם, יזע ודמעות. הוא יכפיל את תקציב הבטחון – הוא אמר – והוא יגייס 30,000 אנשי מילואים (לצבא סדיר של 55,000); הוא יעניק לצבא יד חופשית, והוא ישתף “מיליון אזרחים” במערכה. הימין הקיצוני תמך בו, השמאל הקיצוני ניסה להתנקש בחייו (14 פעם, לפי המניין האחרון).

השבוע, מייד לאחר נצחונו, אמר אוריבה מלים של שלום. הוא מציע למורדים לחזור ולהתעשת, הוא מזמין תיווך בין לאומי – אבל הוא מוכן לקמוץ את האגרוף. הנשיא פסטראנה, שלא השתתף בבחירות, קיבל את התוצאות ברוח טובה. הן אמנם משקפות התנערות מלאה מִדרכּוֹ, אבל, הוא אמר, מוטב שה FARC ילמדו לקח: העם הקולומביאני שלח אליהם מסר חמור וּברור.

 

הרשימה הזו, כאמור למעלה, התפרסמה לפני שש שנים ויותר. כפי שקורה במהלך מלחמות מוצלחות נגד טירור, הנצחונות באים במידה מסוימת על חשבון זכויות אזרח וזכויות אדם.

על אוּריבֶּה נמתחה ביקורת נוקבת. הוא הואשם למשל בפגיעה באיגודים מקצועיים, וּמנהיגי הרוב הדמוקרטי בקונגרס בוושינגטון השתמשו בטענה הזו, כדי למנוע אישרור של הכסם הסחר החופשי בין ארה”ב לקולומביה.

גם תאבונו הפוליטי האישי של אוריבה גבר. הוא יזם את שינוי החוקה, כדי להרשות לו להתמודד על תקופת כהונה שניה. הוא חזר ונבחר ברוב עצום.

זה זמן מה הוא מעורר את הרושם שינסה לשנות את החוקה פעם נוספת, כדי להתמודד פעם שלישית. זו אינה התפתחות מבשרת טובות ביבשת שהדמוקרטיזציה שלה תלויה בפרידה מהרגלים ישנים של פוליטיקאים המסרבים להיפרד מן השלטון.

אף על פי כן, קולומביה מוסיפה ליהנות מחרויות דמוקרטיות ניכרות. יש בה שמאל דמוקרטי חזק ומאורגן, שמנהיגו נבחר זה לא כבר לראש העיר של בוגוטה. אם FARC יתפרק מנשקו וִיסיים את המלחמה, יש לקולומביה סיכוי ניכָּר לעלות על מסלול דמוקרטי מלא. 

תגובות יתקבלו בתודה וללא כל התערבות בתוכנן — אבל יחול עליהן כלל הזיהוי המלא. בעלי אתרים רשאים להשתמש בכינויי-רשת, וּבלבד שיכללו את כתובת אתרם.

כדאי גם לשמור את התגובה לפני השארתה. אם היא אינה מופיעה בפעם הראשונה, אין זה מפני שהיא “צונזרה”, אלא מפני שבאג מסתורי מקנן במערכת. נסו-נא פעם נוספת.

מסרים אישיים, שאינם נוגעים לתוכן הרשימה, מוטב לשלוח בנקישה על הקישור הזה. תודה.

הרשמה לרשימת תפוצהניתן לקבל עדכונים בדואר אלקטרוני על רשימות חדשות באתר. להרשמה לחצו כאן.

6 Responses to ““ישראל של אמריקה הלטינית””

  1. mosheshy הגיב:

    כל המרכיבים שישנם בקולומביה,נמצאים בישראל.נוסף לכל מה שכתבת עליו,הדמיון בין ישראל לקולומביה מדהים.
    בישראל יש פער גבוה בין העשירונים העליונים, לתחתונים.בקולומביה,אותו הדבר.בישראל יש מדיניות קפיטליסטית מוניטרית דורסנית והרסנית.בקולומביה אותו הדבר.בישראל יש קבוצה קטנה השולטת ,בערך כ 20 משפחות המחלקות ביניהן את השוק,ונהנות מייחסי הון-שלטון.בקולומביה אותו הדבר. ועוד,ועוד.
    ישנו גם שיתוף פעולה צבאי פורה בין שתי המדינות.אני לא מתפלא.הן אחיות תאומות בנשמה.

  2. יואב קרני הגיב:

    בניגוד לך, “Mosheshay” (כינויו הנוכחי של “אזרח.”?), אני אינני חושב את “ישראל” למלת גנאי, ויש לי אהדה עמוקה כלפי חברות הלוחמות נגד טירור.

    ביקורת על אי צדק חברתי תמיד במקומה, אבל קריקטורה גסה שייכת לאתרי רשת אחרים.

    רוב עצום של הקולומביאנים תומכים באלווארו אוריבה וּבלוחמה שלו נגד טירור. כמובן, יתכן שהעם הקולומביאני טועה, ואין מנוס מלהחליף אותו. FARC ניסה בארבעים השנה האחרונות, וגייס לעזרתו כל משיח אידיאולוגי וכל מזרק של הרואין.

    אנא הואל לכתוב אליי במישרים, Mosheshay, לפני שתרצה לפרסם את תגובתך הבאה. אינך מוכרח לפרסם את שמך המלא בפומבי, אבל אני צריך לדעת אותו. תודה.

  3. עמנואל ילין הגיב:

    המקרה של קולומביה לא ממש רלוונטי.

    שם מדובר בטרור פנימי. אצלנו זה טרור חיצוני. שם זה גורמים מתוך אותו עם. אצלנו זה גורמים מתוך עם אחר. שם כשאתה ממאיס על האוכלוסיה את ארגון הטרור אתה קולט אותה חזרה בתוכך. אצלנו בכל מקרה, זה יישאר עם זר בסכסוך איתנו.

    הכל זה “מלחמה בטרור”. אבל הסיסמה של “מלחמה בטרור” היא סיסמה שקרית – ועוד יותר גרוע מזה -סיסמה שמבלבלת את מי שמשתמש בה. טרור הוא טקטיק,ה האו כלי, הוא כמעט סוג נשק. אבל לא נלחמים נגד סוג נשק. נלחמים נגד מי שמשתמש בו נגדך. ובכל מקרה הנסיבות אחרות, המטרות של הצדדים אחרות. רק הטקטיקה של הטרוריסטים דומה.

    ואם נחזור לעיניינינו. הלקח מקולומביה אולי יכול להיות טוב למשל לממשלת פקיסטאן. היא מתמודדת עם טרור מבית. אבל לנו, זה לא ממש רלוונטי.

  4. יואב קרני הגיב:

    ממש לא רלוונטי? לא הייתי אומר.

    פרללים אינם מוכרחים להיות מדויקים כדי להיות רלוונטיים. אנחנו יכולים ללמוד מדינמיקות של סכסוך גם אם הוא מתנהל ביבשת אחרת ובנסיבות אחרות. זו הסתכלות שקוראים דיאלקטית. אגב, היא יפה לרוב תחומי החיים.

  5. גיל הגיב:

    משום מה, אצלנו התגובות הן אוטומטיות, לרוב מלוות בשימוש חסר פרופורציה בכוח, בלא שום תחכום.

    אני זוכר את פוג’ימורי בפרו מרסק את המחתרת של הנתיב הזוהר בשנות ה-90 (הוא הודח אחר כך בגלל שחיתות שלטונית). גם הוא עמד בפני חטיפה ובני ערובה בלב לימה, והתגבר עליהם בדרכי ערמה. גם שם הישראלים עזרו לו. איך זה שאנחנו כל כל טובים לפתור בעיות של אחרים אבל לא את שלנו?

  6. עופר ניימן הגיב:

    קבוצות חמושות הקשורות בקשרים הדוקים לשלטון, קבוצות שאי אפשר שלא להגדירן “ימניות”, רצחו בשנים האחרונות המוני אזרחים בקולומביה, ובהם לא מעט פעילי איגודים מקצועיים.

    מידע מטעם ארגון אמנסטי אינטרנשיונל, שיש לקוות כי מר קרני מכבד:

    http://www.amnestyusa.org/all-countries/colombia/page.do?id=1011135&n1=3&n2=30&n3=885

    בעמוד הזה אנו קוראים:

    …paramilitary groups, responsible for the **vast majority** of human rights violations in Colombia for over a decade…

    ההדגשה שלי.

    אין שום צידוק לתמוך בארגון ה FARC שאכן אחראי לטרור, אבל יש לקוות שהדיון בענייני קולומביה יתעמק בכל סוגיות היסוד. ייתכן שיש פגם בהתעמקות בטרור הפארק ורפרוף מהיר על הטרור שהוזכר לעיל, לאור מימדיו

Leave a Reply