כריסטינה לא תשיר לנו סולו

היתכן שהקירצ’נרים בבואנוס איירס, ואולי הקלינטונים בוושינגטון, יאותתו לכל הרפובליקות שמותר להסיר את הטאבו – ואפשר להתחיל להעביר את השלטון בירושה? והאם זה כל כך נורא? וּמי אמר שיש רק נפוטיזם רע?

 

רפובליקה? צורת השלטון השכיחה ביותר עלי אדמות. עובדה, מ-192 חברות האו”ם, רק 35 (אם ספרתי נכון) אינן מכריזות על עצמן שהן “רפובליקות” (כולל ישראל. היא מסווגת כ”מדינה”, ממש כמו כוויית).

אבל מה זו רפובליקה? האם מצרים היא רפובליקה, רק מפני שכך היא קוראת לעצמה? האם סוריה היא רפובליקה, מפני שבראשה עומד נשיא? האם הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו היא רפובליקה דמוקרטית? טורקמניסטן? בלארוס?

התשובה הלא-מלאה היא שבין הרפובליקות המכַנוֹת את עצמן רפובליקות יש שורה של קיסרויות ושל מלוכות מוֹרשתיוֹת. הן קרובות אל המודל של רומא העתיקה, אשר הוסיפה להיות רפובליקה הרבה אחרי שחדלה להיות רפובליקה.

ברפובליקה אמתית השלטון אינו עובר בירושה. כך לפחות נטינו להניח. בתחילת השבוע שעבר, ארגנטינה הואילה להזכיר לנו עד כמה חלקית היא ההנחה. נשיאות העוברת בירושה מבעל לאשתו אינה מופת של רפובליקניות, בייחוד אם תתאמת הציפיה שהזוג הנשיאותי מתכוון להמשיך את הרוטאציה לפחות עוד 12 שנה. מאחר שהחוק הארגנטיני, בניגוד לחוק האמריקני, אינו אוסר על נשיא לחזור מפנסיה, כריסטינה ונֶסטוֹר יוכלו להחליף זו את זה וזה את זו עד שייפסק חילוף החומרים בגופם.

אכן, הקריטריונים והציפּיוֹת השתנו, אפילו בארגנטינה, שהדמוקרטיה שלה מעולם לא נֶהֶנְתָה מיַציבות או מתוחלת חיים ארוכה במיוחד. חואן דומינגו פרון, הרודן הפופוליסטי (והפופולרי להפליא), הפקיד כוח פוליטי בידי נָשָיו. אוויטה מתה לפני שהספיקה.

איסאבליטה ירשה את חואן דומינגו במותו, ב-1974. בעיני הכול זו היתה, במקרה הטוב, אופרטה מגוחכת, ובמקרה הרע  טרגדיה איומה. רפובליקה דמוקרטית זו לא היתה.

הילארי הוציאה את הערמונים

עכשיו, נסטור קירצ’נר מעביר את הנשיאות לידי אשתו כריסטינה פרננדס באופן דמוקרטי בהחלט, מבלי לעורר מידה מופרזת של אי-נוחות. ארגנטינה לא היתה ללעג ולִשנינה.

הנשיאה המיוֹעדת (תושבע ב-10 בדצמבר) היא מנהיגה פוליטית בזכות עצמה, היא אינה נושאת הכלים של בעלה. העובדה שהוא התחיל את הרוטאציה היתה כמעט מקרית.

אילמלא היה לגברים יתרון פתיחה בפוליטיקה, אפשר שהיא היתה מתחילה. סוף סוף, היא היתה חברת קונגרס עוד לפני שבעלה פסע את פסיעותיו הראשונות בזירה הארצית (הוא היה מושל של מדינה קטנה בחבל פטגוניה).

לפחות במידת מה, הילארי קלינטון הוציאה את ערמוניהם של הקירצ’נרים מן האש. ההקבלה עם גב’ קלינטון לא פסחה על דעת הקהל בארגנטינה. גב’ קירצ’נר עצמה דיברה בהתלהבות על בת דמותה. כנראה רק ברבע-כֵּנוּת היא הכריזה שהיתה מוכנה להשליך הכול מאחורי גווה ולצאת לארה”ב כדי לעזור להילארי ק. להיבחר.

אם גב’ קלינטון סיפקה השראה לארגנטינה עוד לפני שנערך סיבוב אחד ויחיד של בחירות מוקדמות בארה”ב, נקל לשער איזו השראה היא תספק לעולם כולו אם היא תיבחר בנובמבר.

אמריקה עודדה את הדמוקרטיות התעשייתיות, והתעשייתיות פחות, להעניק מעמד רשמי או חצי רשמי לבת זוגו של ראש הרשות המבצעת. מי שמע על “גברות ראשונות” לפני אלינור רוזוולט וג’אקי קנדי? אמריקה הלטינית מתכננת בחודש הבא ועידת פיסגה של כל “הגברות הראשונות” ביבשת. גברות ראשונות פעילות מאוד יש מפעם לפעם בצרפת, לפחות כאשר הנשיא נשוי.

“בשבח הנפוטיזם”

מה הסיכוי שגברות ראשונות גבוהות פרופיל ושַאַפתניות יעשו מעשה כריסטינה והילארי, ויתמודדו על ירושת בַּעֲליהן? היתכן שיוּסר בהדרגה הטאבו הרפובליקני על פוליטיקה מורשתית?

בארה”ב יצא זה לא כבר ספר, הנקרא “בשבח הנפוטיזם” (In Praise of Nepotism), מאת אדם בֶּלוֹ, שהוא אגב בנו של הסופר חתן פרס נובל סול בלו. איך אפשר לשבח נפוטיזם? איך אפשר להצדיק משטר, המחלק את משרותיו על יסוד קירבת-דם, במקום להעניק אותן על יסוד כשרון?

בלו אומר, כי “נפוטיזם חדש” בא אל העולם, והוא שונה מן הישן בזה שהוא כורך יחד את “זכות-היתר של התורשה עם כלל-הברזל של המעלה”. לפי דעתו נחוצה לנו אבחנה בין נפוטיזם טוב וּבין נפוטיזם רע. “כמובן”, הוא אומר,

אבחנה כזאת תחייב אותנו לשנות מעיקרה את דעתנו שנפוטיזם הוא רע מיסודו. אבל זה לא קשה במיוחד, מפני שהשקפתנו השלילית על נפוטיזם אינה נתונה מן הטבע או מידי אלוהים, אלא באה לנו מכמה מאות שנים של היסטוריה חברתית ותרבותית.

בלו נותן סקירה ארוכה לעייפה של גישות לנפוטיזם מימי קדם ועד ימינו. אני מוכרח להודות שרוב הדוגמאות לא שיכנעו אותי שיש נפוטיזם טוב. הן משכנעות, לעומת זאת, שיש נפוטיזם, וַחזקה עליו שיהיה, ושום דבר לא ימנע אותו, מפני שהוא מופיע, וחוזר ומופיע, גם בַּחֲבָרוֹת המִתפּרקוֹת מהיררכיות חברתיות וּמעמדיות.

גם גֶ’בּ (מימין) היה רוצה. אבל ספק אם זה ייצא

עיבוד ‘פוטושופ’ לצילום של ‘רויטרס’

מֶה היה אומר ג’ורג’

אמריקה היא דוגמא מצוינת. היא כוננה את הרפובליקה הראשונה של הזמן החדש, היא מרדה במלך וּבאריסטוקרטיה. מאז 1788 היא חזרה וּבחרה את נשיאיה אחת לארבע שנים, מבלי להחמיץ אפילו פעם אחת, גם בזמן מלחמת אזרחים, גם בזמן מלחמת עולם.

ראשון נשיאיה, ג’ורג’ וושינגטון, שהניח את היסוד להרבה ממסורותיה הפוליטיות, התבטא חד משמעית בִּגנות הנפוטיזם, וסירב לעזור לבני משפחתו לזכות בטובות הנאה – אם כי בלו מזכיר לנו, שוושינגטון דווקא עזר ברצון לבני משפחותיהם של רמי-דרג אחרים. אולי עמדה לו תבונתו להבין שהדורות הבאים ישמחו להתרפק על נקיון כפיו מבלי לרחוץ בנקיון כפיהם שלהם.

אין צורך אלא להתבונן ברשימת החברים בקונגרס של ארה”ב, ברשימת מושלי המדינות, וכמובן ברשימת שלושת הנשיאים האחרונים, כדי לראות את המידה שבה נפוטיזם הוא חלק מן ההוויה האמריקנית. יש מדינות בארה”ב שבהן כהונות אמנם עוברות בירושה, לא מפני שזה החוק אלא מפני שזו המציאוּת.

שושלות פוליטיות היו בעצם לחם חוקה של אמריקה עוד משנותיה הראשונות. אחדות נעלמו עוד במאה ה-19, אחרות האריכו ימים יותר.

הנשיא הששי של ארה”ב, ג´ון קווינסי אדמס (1829-1825), היה בנו של הנשיא השני, ג´ון אדמס (1801-1797). בנו של קווינסי, צ´רלס, היה מועמד לסגן נשיא ב-1848 מטעם מפלגה של מתנגדי עבדות.

הנשיא ה-24 של ארה”ב, בנג´מין הריסון (1893-1889), היה נכדו של הנשיא התשיעי, ויליאם הריסון (שתקופת כהונתו היתה הקצרה ביותר בהיסטוריה: הוא חטף דלקת ריאות בטקס ההשבעה שלו, במארס 1841, ומת כעבור חודש).

הנשיא ה-32 של ארה”ב, פרנקלין רוזוולט (1945-1933), היה דודן רחוק של הנשיא ה-25, תיאודור רוזוולט. אמנם לא היתה כאן שושלת במובן הגנטי, אבל אין כלל ספק שאת המראתו הפוליטית היה פרנקלין חייב לחלוטין לשם משפחתו ולעובדה שתיאודור היה הנשיא הפופולרי ביותר בתולדות אמריקה.

לא כל השושלות התחילו או נגמרו בנשיאות. קחו למשל את אחת השושלות המפורסמות ביותר, משפחת טאפט ממדינת אוהיו. הנשיא ה-27, ויליאם טאפט (1913-1909), היה בנו של אלפונסו טאפט, שר המלחמה ושר המשפטים ארבעים שנה קודם. ויליאם בעצמו היה שר המלחמה לפני שנעשה נשיא.

טאפט היה הנשיא הגדול ביותר בתולדות ארה”ב: הוא שקל בערך 135 ק”ג, והיה צריך לבנות בשבילו אמבט מיוחד, שבאופן רגיל היה מספיק לארבעה אנשים. הוא גם היה הנשיא היחיד, שהיתה לו קריירה חשובה מאוד אחרי הבית הלבן: שמונה שנים אחר-כך הוא מונה לנשיא בית המשפט העליון.

בנו של ויליאם, רוברט טאפט, נחשב לאחד הסנאטורים הגדולים ביותר בתולדות ארה”ב (אחד מחמשה שדיוקנאותיהם מוצגים בכיפת הקפיטול). הוא היה קרוב מאוד להיבחר למועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, ב-1952. תודה לאל שהוא הפסיד, כי הוא היה אחרון המנהיגים הפוליטיים הבולטים באמריקה שהטיפו לבדלנות, והתנגדו להשתתפות של ארה”ב בבריתות צבאיות מֵעֵבֶר לים.

בנו של רוברט, רוברט ג´וניור, נבחר לסנאטור זמן קצר אחרי מות אביו.

נינו של הנשיא טאפט, רוברט טאפט השני, שימש עד השנה שעברה מושל  מדינת אוהיו (היה המושל הראשון בתולדותיה שהורשע בפלילים במהלך כהונתו). נין אחר, רוברט טאפט הרביעי, היה סגן שר ההגנה בממשל רונלד רייגן.

שושלת דמוקרטית מפורסמת היא זו של סטיבנסון, ממדינת אילינוי. אדליי סטיבנסון היה סגן נשיא ארה”ב בשנים 1897-1893. נכדו, שגם שמו היה כמובן אדליי, היה פעמיים מועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, בשנות ה-50. לא מעט אמריקנים, בייחוד אם הם מן השמאל, היו נוהגים להגיד שסטיבנסון, נואם בחסד עליון, הוא “הנשיא הטוב ביותר שלא היה לארה”ב”.

בנו של אדליי השני, שגם שמו היה – אלא מה – אדליי סטיבנסון, היה חבר בסנאט האמריקני במשך 11 שנה. אדליי סטיבנסון הרביעי אינו מתעניין בפוליטיקה, ואדליי סטיבנסון החמישי הוא רק בן שש, ועוד חזון למועד.

עוד שושלות:

  • בראון בקליפורניה (אבא פאט היה מושל, הבן ג´רי היה מושל ומועמד לנשיאות, והוא משמש עכשיו התובע הכללי של קליפורניה, הבת קתלין היתה מועמדת לכהונת המושל).
  • דיילי בשיקגו (אבא ריצ´רד היה ראש עיר ובוס פוליטי ידוע, מן הדמויות רבות ההשפעה ביותר במפלגה הדמוקרטית; הבן ריצ´רד השני הוא ראש העיר הנוכחי; בן שני, ויליאם, היה שר המסחר של ארה”ב בממשלו השני של ביל קלינטון).
  • אולי שושלת ג´קסון, ג´סי האב הוא המנהיג השחור הבולט ביותר באמריקה, והתמודד פעמיים על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות; ג´סי הבן הוא ציר קונגרס משיקגו.

על האחים קנדי התהלכה הבדיחה, עוד לפני רצח ג’ון, שהוא, ג’ון קנדי, יכהן בנשיאות עד 1968; אחיו הצעיר ממנו, בובי, יכהן עד 1976; ואחיהם הצעיר, טדי, יכהן עד 1984. ואתם יודעים, או לפחות הוריכם ידעו, שלשנת 1984 היה פעם צליל מאיים מאוד.

שושלת קנדי דועכת והולכת. טדי עדיין סנאטור, אבל הוא כבר בן 75. שום קנדי אינו מתמרק לירושת מושבו במסצ’וסטס. שני קנדים נחלו תבוסות משפילות במדינת מרילנד, כולל בתו של בובי, שניסתה להיבחר למושלת לפני חמש שנים. שני קליעים והרבה טיפשות קיצרו את תוחלת החיים של הקסם לבית קנדי.

אבל הבדיחה של תחילת שנות ה-60 נשמעת עכשיו ריאלית מאוד. אם הילארי קלינטון תיבחר, ואם היא תחזור ותיבחר בשנת 2012, פירושו של דבר ששתי משפחות יחזיקו בשלטון בארה”ב במשך 28 שנה. לא לזה התכוון ג’ורג’ וושינגטון, כאשר סירב להתמודד על תקופת כהונה שלישית, ודחה את הרעיון להמליך אותו על אמריקה. בבוא יום הבחירות יהיו לפחות מספר אמריקנים שהרהורים אנטי-מורשתיים ישפיעו על הצבעתם.

לסאם ברונפמן, המייסד האגדי של שושלת ‘סיגראם’, יצרני הוויסקי הקנדיים, היתה דעה ברורה על שושלות. הדור הראשון בונה, הוא אמר, הדור השני מחזיק, הדור השלישי הורס. הוא צדק. נכדו אמנם הרס את הפרוייקט המשפחתי בתערובת של יוהרה ושל אטימות, ומחק מיליארדי דולרים מן הספרים.

הבה נסכים בזה על נוסחת פשרה: הילארי, אבל לא צ’לסי; ג’ורג’ HW וג’ורג’ W — אבל לא ג’ורג’ P (בכורו הפוליטי מאוד, והנאה מאוד, של ג’ב, האח-שבאמת-היה-צריך-להיות-נשיא).

 

יש בוושינגטון מסורת ארוכה של נשים, היורשות את בעליהן המתים בבית הנבחרים ובסנאט. היסטורית, זה היה כיבוד סמלי, שהיה מסתיים בסוף תקופת הכהונה של הבעל. לפעמים הכהונה לא ארכה אלא כמה שבועות, אפילו כמה ימים, במקרה אחד רק כמה שעות.

אבל זה משתנה והולך. שלוש אלמנות חובשות כיום את מושבי בעליהן בקונגרס. שתיים מהן נמצאות שם זו השנה העשירית. רשימה מלאה של הנשים שירשו את בעליהן אפשר למצוא באתר הרשמי של בית הנבחרים.

לפי ההיסטוריון הרשמי של הסנאט, ריצ’רד בייקר, אנשי ציבור נהגו להצניע את בני משפחותיהם, עכשיו מסתמנת נטיה של “הכול נשאר במשפחה”. ריכוז המשפחתיות בקונגרס, אמר בייקר, “הוא יוצא דופן”.

לפי מניין שקצת התיישן (בעתון USA Today) , ערב הבחירות האחרונות לקונגרס, לפני שנה, מספרם של בני המשפחה עמד על 50 ויותר – פי שניים ממספרם עשרים שנה קודם. בין אלה היו ארבעה זוגות של אחים ואחיות, ארבע אלמנות, אשתו של נשיא לשעבר, אשתו של מנהיג לשעבר של סיעת הרוב בסנאט ועשרות צאצאים. המספר הזה גדל במקצת מאז, כולל בחודש שעבר, כאשר אלמנתו של סנאטור נבחרה למושב שהִתפַּנָה בבית הנבחרים.

יושבת ראש בית הנבחרים, נאנסי פלוסי מקליפורניה, היא בתו של ציר לשעבר בבית הנבחרים, אם כי אבא ייצג מדינה אחרת (מרילנד).

בסנאט משרתים כיום שורה של בנים ושל בנות של. הסנאטור כריסטופר דוד מקונטיקט הוא בנו של סנאטור מקונטיקט, הסנאטור אוואן באיי מאינדיאנה הוא בנו של סנאטור מאינדיאנה (אבא, ברץ’, התמודד ללא הצלחה על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ב-1976. גם לבן יש יומרות נשיאותיות), הסנאטור מארק פראיור מארקאנסו הוא בנו של סנאטור מארקאנסו, הסנאטור בוב בנט מיוּטה הוא בנו של סנאטור מיוטה, הסנאטורית ליסה מרקובסקי מאלסקה היא בתו של סנאטור מאלסקה (אבא הוא זה שמינה אותה לסנאטורית, לאחר שנבחר למושל. היא התמודדה אחר כך על המושב, ונבחרה בזכות עצמה) . על זה אפשר להוסיף גם סנאטורים שאבותיהם היו מושלי המדינות שהם מייצגים: בוב קייסי מפנסילווניה, אולימפיה סנו ממיין, ג’ון סונונו וג’אד גרג מניו המפשר.

תגובות יושמטו אם לא יעמדו בשני תנאים: יהיו עִנייניוֹת וּמנוּמָקוֹת וחופשיות מִפּגיעוֹת אישיות; ויהיו חתומות בשמו המלא של הכותב, לצד כתובת דוא”ל אמתית (היא לא תֵירָאֶה).

בעלי אתרים, הנותנים את כתובת אתריהם, וחותמים בשם הנָקוּט בַּאתריהם, פטורים מחובת הזיהוי המלא.

כדאי גם לשמור את התגובה לפני השארתה. אם היא אינה מופיעה בפעם הראשונה, אין זה מפני שהיא “צונזרה”, אלא מפני שבאג מסתורי מקנן במערכת. נסו-נא פעם נוספת.

הרשמה לרשימת תפוצהניתן לקבל עדכונים בדואר אלקטרוני על רשימות חדשות באתר. להרשמה לחצו כאן.

8 Responses to “כריסטינה לא תשיר לנו סולו”

  1. למעשה, אם הילארי תבחר לכהונה שניה, שתי השושלות יחזיקו בבית הלבן 28 שנים (4 שנים של פאפא בוש, 8 שנים של ביל קלינטון, 8 שנים של בוש ג’וניור, ו-8 שנים של הילארי). כמעט שליש מאה. עוד סיבה לומר לא.

  2. יואב (לונדון) הגיב:

    באותו הקשר, כדאי להזכיר שבוש קרוב משפחתית ל-16 נשיאים קודמים http://archive.salon.com/politics2000/feature/2000/03/31/bush/print.html

  3. שלומי שטרית הגיב:

    בוודאי שיש, כמו שהיתה, בשעת הצורך, “דיקטטורה טובה” (של ההמונים, זוכרים?).
    בקיצור יש מי שיטהר כל שרץ…

  4. ד.ט הגיב:

    בפיליפינים, בהודו, בסרי לנקה, בבנגלדש, בבורמה כיום, בנות ואלמנות של מנהיגים הם מועמדות טבעיות להנהגה.

    בבריטניה של המאה ה-18 וה-19 ראינו את שני הוויליאם פיטים, האב ובנו, וקרוביהם הגרנווילים המרשימים פחות, בתפקידי ראש ממשלה.

    אצלנו אין תופעות כאלה, וכשיש הן פאתטיות – עמרי שרון או בני בגין.

    דבר אחד ניתן להיאמר – תלמידי ההיסטוריה של העתיד ייאבקו קשות בשינון דברי ימינו, ויתבלבלו בלי סוף בין הבושים ומלחמותיהם.

  5. משה הגיב:

    אהוד אולמרט, דליה רבין, ציפי לבני, יוסי שריד, בנימין נתניהו, רוני מילוא, דן מרידור, אברום בורג… כולם בנים של.

  6. אלון ניסר הגיב:

    את הטיעון הבעייתי בנפוטיזם החוזר אפשר לסכם בקלות: בני מעמד האליטות מוכשרים לתפקידם במשך כל חייהם, מחוייבים לא רק לתפנוקי התפקיד אלא גם להנהגה, בעלי ידע מצטבר בסוגיו משמעותיות וכו’. טיעון זה נשמע שוב ושוב במאות השנים האחרונות בקרבות מאסף של אליטות נגד פתיחת מסדרונות הכוח לזרים, זה מקרוב באו.
    ואמנם אני נוטה להאמין שהנהגה דורשת הכשרה אולם סגירתה של אליטת הכוח למעגל סגור משמעותו כמעט תמיד הדרת ההמונים וצרכיהם מתוך מעגלי קבלת ההחלטות. זה ליבת היתרונה של השיטה הדמוקרטית המשונה, היכולת של ההמונים להשפיע על קבלת ההחלטות הנוגעות אליהן. נפוטיזם, כמו כל כלי אחר המצמצם את היכולת הזאת הוא מסוכן ורע.

    וחשוב להזכר שחיים במזרח התיכון (אסד בסוריה, המלוכות הירדניות והסעודיות, משפחות האליטה הלבנונית ועכשיו גם משפחת מובארק מצטרפת לניסיון להכתיר בן אחרי אב..) שעדיין יש הבדל משמעותי בין תופעת הילארי -כריסטינה, שניהן דמויות בולטות ועומדת בנפרד מבעליהן שמתמודדות באופן דמוקרטי על השלטון לבין הנפוטיזם השושלתי המסורתי..

    ושאלה למגיב למשה: בנו של איזה מנהיג פוליטי הוא יוסי שריד? או רוני מילוא? ואגב אביו של בנימין נתניהו הוא אמנם איש ימין אבל איש אקדמיה ולא פוליטיקאי וגם אחיו המפורסם היה סך הכל קצין בצה”ל. גם אותו קשה להגדיר (למרות הרצון העז) כשושלתי.

  7. גיל הגיב:

    היא שלא מאפשרים לנשיאים לכהן יותר משמונה שנים? זו נראית מסורת מעט אנכרוניסטית ואם קלינטון היה מכהן עוד 4 שנים לא היו לנו כמה מהרעות החולות שיש היום.

    ועוד נקודה חשובה: בניגוד לרפובליקות אחרות, כל אחד מהנשיאים בארה”ב היה צריך להזיע הרבה מאוד כדי להיבחר. התחרות היא אדירה ואם זה מה שהעם רוצה אז מי אנחנו שנתווכח?

  8. משה כהן הגיב:

    מי יודע מה היה קורה אם רוזוולט לא היה נבחר 4 פעמים?

Leave a Reply