חורף פיני: נוקיה כמשל

ענקיות הטכנולוגיה של שנות ה-90 מחזיקות ידיים. נוקיה ומייקרוסופט זקוקות זו לזו כדי לחדור אל שוק הטלפונים החכמים, בייחוד באמריקה. זה לא הולך. מה קרה לנוקיה? ומה קרה לאירופה? 

קואליציה של המנוצחות (או לפחות של הלא-מנצחות)? חרושת של שמועות בימים האחרונים של 2011 משדכת את נוקיה עם מייקרוסופט, את שתיהן עם RIM (היצרנית של בלאקברי), ואת שלושתן, אולי, עם יאהו. לפני עשר או אפילו חמש שנים, ברית כזאת היתה מזעזעת את הטפחות. עכשיו היא מזכירה קצת את חזון אירופה: צירוף כל המרכיבים לא קרא דרור לאנרגיה היצירתית המקווה

”מה שטוב לג‘נרל מוטורס, טוב לאמריקה“, נהגו להגיד בארה“ב בימי תור הזהב של תעשיית הרכב. שלומה של תעשיית הרכב מילא תפקיד מרכזי בשגשוג האמריקאי של אמצע המאה ה-20. לא היה ביטוי משכנע יותר של ”החלום האמריקאי“ מקדילאק, משברולט, מלינקולן.

מובן איפוא מאליו ששקיעתה של תעשיית הרכב היתה מרכיב חשוב בהיחלשותה של כלכלת ארה“ב. רוצים להבין את חומרת הירידה? בלו-נא את חופשתכם הבאה בדטרויט, שהיתה פעם לבה הפועם של התעשיה האמריקאית, ועכשיו חלקים ניכרים ממנה הם אוסף של בתים נטושים.

אין ג‘נרל מוטורס באירופה. קשה לחשוב על תאגיד כלכלי ענקי שביטא את עוצמתה ואת תקוותיה של היבשת, ועכשיו מבטא את חולשתה ואת פחדיה. אף על פי כן אני מתפתה לאנלוגיה לא-מושלמת. היא ניזונה מן התקופה הנשכחת, שבה היה נדמה כי חברות אירופיות ישלטו לנצח בשוק המתעצם של טלפונים סלולריים.

מאחר שהיה אפשר להניח, כבר אז, כי העתיד יהיה סלולרי, אירופה נראתה בעמדת זינוק מצוינת לשלוט בטכנולוגיה העלית. היה נדמה, לפני איזה 15 שנה, שפינלנד עושה חזרה כללית בשביל כולנו. טלפונים סלולריים כיוונו את חיי הפינים. הם השתמשו בהם, כדי לפתוח דלתות לילדים ממרחק של קילומטרים, הם הפעילו את התנור במטבח, כאשר היו תקועים בפקק תנועה.

ואם פינלנד, אז נוקיה, אלא מה. היא היתה ’אפל‘ של שנות ה-90. היא היתה מבריקה ומיומנת, רבת השראה ונועזת, והיתה לה אפילו תכונה אמריקאית מובהקת: היא היתה לומדת במהירות מטעויותיה. אם היתה נתקעת איזה רבעון או שניים, ומדווחת על ירידה בהכנסות או ברווחים, היא היתה ממהרת להתעשת ברבעונים הבאים.

הרעיון שאפל תייצר סלולריים, או שגוגל (מי שמע עליה בכלל) תפתח תוכנת הפעלה, לא עלה על הדעת. אפילו לא בטעות. נוקיה הכתיבה את הקצב, וכמו אפל היא ייצרה גם את החומרה וגם את התוכנה. טוב, היתה גם אריקסון משוודיה, והיה גם פלח לא מבוטל למוטורולה האמריקאית, אבל לנוקיה היו לפחות 40% מן השוק. המניה שלה אמנם לא נסחרה בסטרטוספירה, אבל עמדה על גבהים סולידיים ובני-קיום. בארה“ב, משקיעים היו חותמים מנוי על מניות של נוקיה, כל חודש חבילה.

תורים אינם משתרכים

ירידת נוקיה מגדולתה לא התרחשה בן לילה. אבל אי אפשר לטעות בה. בפעם הראשונה, היא מינתה מנכ“ל אמריקאי (בעצם קנדי) יוצא מייקרוסופט, שמיהר לכונן ברית אסטרטגית עם מעסיקיו לשעבר. בימים האלה נוחתים בחנויות בארה“ב הטלפונים הראשונים של נוקיה הפועלים על ‘חלונות’, במקום על ‘סימביאן’. תורים אינם משתרכים בשום מקום. יש משהו סמלי ומדכדך בברית הזו בין שני הענקים הטכנולוגיים של שנות ה-90. לשניהם אין מושג ברור מה לעשות עכשיו.

ביל גייטס נהג לצקת קיתונות של לעג על ראשיהם של מי שניבאו את קץ המחשב האישי. זה היה לפני שנות-אור. גייטס השתחרר מהתחייבויותיו, ונעשה אחד הפילנטרופים הגדולים ביותר של כל הזמנים. הוא עושה דברים טובים מאוד לטובת עניי כדור הארץ. אבל אומרים שהוא מתחיל להתנועע באי-נוחות בכורסה במשרדיה של קרן ביל ומלינדה. מתהלכות אפילו שמועות שהוא מתכנן לחזור אל הקאמפוס ברדמונד, ליד סיאטל. הוא נשאל על זה בשבוע שעבר, והכחיש בתוקף.

כמה זמן תוכל מייקרוסופט להוסיף ולסמוך על ‘חלונות’ ועל חבילת ’אופיס‘? בעולם הטאבלטים אין לה חלק ונחלה, בתחרות עם אייפוד היא כשלה זה כבר (זוכרים את Zune? את מה?), ולעולם הסלולריים היא מתקשה להיכנס. היא זקוקה באופן נואש לחזון. יש בה כל כך הרבה אנשים מוכשרים.

מבקרי טכנולוגיה ואלקטרוניקה מרעיפים שבחים על תוכנת ההפעלה הסלולרית שלה. אפשר לשמוע הפלגות לשון. ”נפלאה“, כתב בעל טור באתר הרשת של ה‘ניו יורק טיימס‘ ב-14 בדצמבר, ”מעוצבת באופן נדיר“. אבל Windows Phone 7 מחזיק רק 1.3% של השוק. גם אם נניח את חוסר יכולתה של ”מייקרוסופט“ להשתוות לכשרונות השיווק הנדירים של ”אפל“ — מי בכל העולם יכול להשתוות להם — עדיין קשה להבין כישלון כזה, בייחוד כאשר המוצר זוכה בשבחים.

הסיבה המעניינת היא שטלפונים סלולריים נמכרים או אינן נמכרים על יסוד האפליקציות שאפשר להתקין בהם. ברוב הגדול של המקרים, את האפליקציות מפתחות חברות-הזנק (סטארט-אפים), או אפילו יחידים. אין להם האמצעים להכין גירסאות בשביל פלח שוק כל כך קטן. iOS של אפל ו’אנדרויד’ של גוגל עומדות בראש מעייניהן. התוצאה היא מעגל קסמים: מאין אפליקציות, הסלולריים נושאי-חלונות אינם מתרבים; ומפני שאינם מתרבים, אין אפליקציות.

אה, כמה שאין צדק בעולם.

מודעה של 'נוקיה' בעתון בבחריין, דצמבר 2011: היא עדיין המובילה באסיה ובמזרח התיכון, אבל עד מתי?

מה שורקת נוקיה

נוקיה שורקת בחשיכה. לאחר שנים של הזנחה, היא מנסה את כוחה בשוק האמריקאי, ואומרת שזה בדיוק הזמן הנכון לנסות. שתי האופציות העיקריות הקיימות, היא שורקת, נמאסו על הצרכן. האייפון נמאס בגלל אחידותו, הוא נמצא בכל מקום, וכל אייפון נראה בדיוק כמו האייפון השכן; והאנדרואידים נמאסו מפני שהם כל כך מסובכים להפעלה. זה מה ששורקת נוקיה.

אולי היא יודעת משהו שאנחנו איננו יודעים. אולי יש לה סיבה להניח שמיליונים יחדלו לאבד את עכבותיהם ואת שכלם הישר, כאשר ייצא החפיץ (”גאדג‘ט“) הבא מבית אפל, ותורים לא ישתרכו עוד בשתיים לפנות בוקר בחזית בתי המקדש של ’אפל‘ בחוצות הערים. אולי.

דעה אחת המתהלכת בזמן האחרון אומרת שהברית האסטרטגית בין נוקיה למייקרוסופט עומדת להפוך לנישואים מלאים. מייקרוסופט תקנה את נוקיה, היא מעולם לא היתה זולה יותר. נוקיה מכחישה, והרוב נוטים להאמין לה. סוף סוף היא עדיין יצרנית הסלולריים הגדולה ביותר בעולם; והמותג שלה ידוע בארצות, שפוטנציאל השוק שלהן רחוק ממימוש, בייחוד באסיה.

אבל בעינה עומדת השאלה: מה קרה לנוקיה, ומה קרה לאירופה. מדוע לא הצליחה לנצל את יתרון הפתיחה העצום שלה? מדוע היא שרויה עכשיו בחורף פיני ארוך וקר? מדוע אין חפיצים אירופיים בשום גלריה של מבוקשים מאוד? מדוע קוריאנים וטייוואנים הם מתחריה המסוכנים ביותר של אפל? מדוע לאירופים לוקח כל כך הרבה זמן להסתגל?

אולי לא רק יוון אשמה.

תגובות יתקבלו ברצון ובהערכה. הן יתפרסמו אם יהיו ענייניות, ויימנעו מהתקפות אישיות. המגיבים מתבקשים להזדהות, ולהשאיר כתובת דואל אמתית. הכתובת לא תיראה בעמוד, היא נועדה לאימות בלבד. אם המגיב או המגיבה מעדיפים ששמם המלא לא יופיע, יציינו-נא בגוף המסר. תודה

12 Responses to “חורף פיני: נוקיה כמשל”

  1. רני הגיב:

    אין לי תשובה אבל כשקראתיך נזכרתי שגם מה שהיה “סוויס אייר”. התחיל להיגמר כשהביאו מנהל אמריקאי.

    זו אינה תשובה מעמיקה או חכמה ואולי גם שגויה, אבל האם יש טובה ממנה? או בגדול, האם ייתכן כשהתחילו לנסות ולממש שיטות ניהול אמריקאיות בפירמות אירופאיות הזיווג היה לא מוצלח ויצר צאצאים נכים?

    • ori hippo הגיב:

      התגובה של רני הזכירה לי כתבה מתקופת מלחמת המפרץ, כאשר כל סניפי סטארבקס בארץ נסגרו, וההשוואה בכתבה היתה בין הסיסמה היהירה של חברת סטארבאקס “אנחנו נלמד אתכם מהו קפה טוב” להכרזה האמריקאית שהם מתכוונים להביא דמוקרטיה לעיראק מבלי לבדוק את טעמי השוק בשני המקרים. אנקדוטה. אגב נגיד בנק ישראל הוא יבוא אמריקאי שמצליח לא רע.

      ההיסוסים של מיקרוסופט לבצע את הגישור הטבעי בין מחשב לטלפון סלולרי כנראה יורידו אותה מהבמה. טלפונים חכמים כיום בעלי יכולת חישוב גבוהה יותר מהמחשבים ששלחו את אפולו לירח. בקרוב מאד כנראה נכניס את הסלולרי שלנו לבסיס עם לוח מקשים ומסך ופרט לאנשי מקצוע לא נצטרך למחשב כלל.

      • יואב קרני הגיב:

        מדהים למדי, אורי. לא שמעתי עדיין על תכניות כאלה בצד הזה של האטלנטי. האם זו אמנם הנטיה בהונג-קונג? בסין? במזרח אסיה באופן כללי? מתי אתה מצפה שהמעבר יושלם?

        • ori hippo הגיב:

          קיימים כבר בשוק גאד’גטים שמאפשרים להכניס את הטלפון לתוך הלאפ טופ שלך כשהסלולרי הוא למעשה ליבת המחשב והמסגרת היא כל הפריפראלס, המסך והמקלדת ופרינטר וגבוי. זה כבר יצא מהתצוגות למרכזי המחשבים. אלא שזה עדיין לא תפס. יש גם מאמצים לשלב בטלפונים מקרן שיקרין מקלדת על כל משטח כך שתוכל להקליד בתוך השתקפות תמונה, ויש אפילו מקרנות זעירות לסלולרי שמאפשרות ממסך אישי ועד מצגת על קיר. מאחר ובפועל מעטים מאד משתמשים במחשב לצורך עיבוד נתונים הלאפ טופ יעלם ממש כפי שהמחשב הביתי וה DVD הביתי והטלפון הביתי נעלמים. רוב הצעירים כיום משתמשים בטלפון שלהם בצורה כמעט מוחלטת להגיע לאינטרנט. חוץ מזה התחזוקה של כל אלו קלה וזולה בהרבה מאשר של מוצרי מיקרוסופט. אני כיום יכול להשתמש בסלולרי שלי אפילו במקום מכשיר DVD ביתי, הוא כפול ליבה וחזק יותר מהלאפ טופ שלי

    • ori hippo הגיב:

      תגובה לרני: אם התאוריה שלך נכונה גם לגבי הסינים…:-) חדשה מהבוקר ה 29
      Alibaba, the Chinese e-commerce giant, has hired a Washington lobbying firm for the first time, in an apparent signal of its intent to buy all of Yahoo! if attempts to untangle the companies’ Asian partnership fail.

  2. שם חם ויפת הגיב:

    כן אבל… (אם יורשה לי להוסיף אלמנט טכני)
    המחסומים הקיימים בין הפלטפורמות עומדים בפני הורדה מהירה, עם כניסת פורמט ה HTML5 בשילוב ג’אווה.

    אלא מאי – גם כאן מיקרוסופט ונוקיה נשרכים מאחור, ובמקום להוביל את השוק עם מוצרים ותבניות, ימצאו את עצמם מובלים

  3. יעקב הגיב:

    יואב, אני לא כותב תגובות בד”כ, אבל זה המקום להודות לך ולספר שמתי שאני מקבל אימייל על רשומה חדשה אצל קרני אז דבר ראשון שאני עושה בזמני הפנוי זה לשבת עם כוס קפה ולהתענג.

  4. עומרי הגיב:

    השוואה בין מייקרוסופט לנוקיה עושה עוול לראשונה.

    נוקיה נפגעה מ’סערה מושלמת’ שחולל האייפון החל מ-2007. היא לא הייתה מוכנה לשינוי הטקטוני האדיר, שהעביר את כובד המשקל לתוכנה על פני חומרה, וגם לא השכילה להנמיך את ענפיה מול הרוח בזמן, כמו סמסונג, שכבר ב-2008 זנחה את שאיפותיה בתחום התוכנה ועברה לפיתוח חומרה, על יסוד תוכנות של חברות אחרות באופן בלעדי. כיום היא בעלת ברית הדוקה של גוגל, אך מייצרת גם מכשירי WP7.

    מייקרוסופט לעומת זאת היא חברה, הנמצאת גם כיום במצב פיננסי ותפעולי מצויין, וזה לא עומד להשתנות גם בהסתכלות של שנים קדימה.
    למעשה, בהרבה מובנים מדובר בחברת הטכנולוגיה החזקה בעולם, עדיין.

    היא היחידה שמתחרה ראש בראש עם כל אחת מחברותיה למועדון חמש הטכנולוגיות הגדולות (לצד אפל, יבמ, גוגל ואורקל).
    והמוצרים שלה בני תחרות עם כל אחת מהן. כל זאת כאשר חטיבת האופיס היא עדיין פרת המזומנים הבטוחה ביותר בעולם הטכנולוגיה, ונותנת לחברה יתרון פתיחה עצום.

    מבחינה אסטרטגית, החברה נחלה הצלחות בשלוש השנים האחרונות, שבמהלכן רכשה למעשה את יאהו ואת נוקיה, מבלי להשקיע את עשרות המיליארדים הנחוצים כדי לעשות זאת באמת. היא השיגה מכל אחת מהן בדיוק את מה שחפצה- את פלטפורמת החיפוש של יאהו ואת חטיבת הסמארטפונים של נוקיה, באמצעות הסכמים שמוטים בבירור לטובתה.

    מצב המניה לא טוב. היא קפואה כבר עשור. יתכן שזה בגלל שמשקיעי הייטק אוהבים מיקוד, ואוהבים cool. אבל בדלת האחורית היא הופכת לחברת ערך, שמחזירה יותר ויותר כסף למשקיעים, והמגמה הזו רק תתחזק ותלך.

  5. מאיר גוטמן הגיב:

    מיקרוסופט מעולם לא היתה מובילה! ואינני חושב שהיא רצתה אי פעם להוביל.
    את “חלונות” היא פיתחה הרבה לאחר שאפל פיתחה את המק, ורק לאחר שהעקרונות של ה-GUI היו ברורים ומקובלים. את “אופיס” הם פיתחו רק לאחר ש”וורד-פרפקט”, “לוטוס-123” ולפניו “ויזיקלק” עשו הוכחת ישימות. היא תמיד סיפקה אינטגציה ומוצר סביר (מעולם לא הטוב בסוגו) במחיר סביר.
    הם התחרו באפל על ידי פתיחות של הפלטפורמה העיקרית. אפל עד היום סוגרת הרמטית את הפלטפורמה. החומרה והתקנים פריפרליים הוגנו בקנאות ויוצרו בלעדית, ללא תחרות, רק על ידי אפל. בניגוד לכך, מיקרוסופט פתחה לחלוטין, ואפילו הגישה את כל העזרה למפתחים של כאלה.
    זה גרם לכך שמחשב אישי של אפל, “בכל דור ודור” אם מותר להשתמש בהקשר של חנוכה, החל באפל-2 ועד היום, היה יקר כמעט פי שניים מכזה המבוסס על מערכות ההפעלה של מיקרוסופט, דוס או חלונות.
    והתוצאה הסופית, כפי שציינת עבור האיי-פון, הייתה Vicious cycle בו מפתחים של אפליקציות מתרכזים בפלטפורמה המרכזית, והמשתמשים קונים את הפלטפורמה לה יש הצע עשיר של אפליקציות וזו הפלטפורמה השולטת.
    אני מסכים לחלוטין עם עומרי. מוקדם להספיד את מיקרוסופט, אם כי היא עומדת כרגע בפני אתגר משמעותי, דומה לזה שהמקינטוש הציב מול ה-DOS. והיא עמדה בו!

    • ori hippo הגיב:

      מיקרוסופט מתמחה בתחום שמצטמצם בהרף עין. הטלפונים הטובים ביותר כיום הם של סאמסונג שהגלאקסי שלה הוא סידרה של בגדלי מסך שמגיעה ל 10 אינץ והגבול בין סלולרי למחשב נישא לא ברור, אתה יכול לשוחח בכל אחד מהם ישירות או דרך אוזניית בלוטוט ולרכז את כל צרכי המיחשוב שלך ביחידה אחת. הגלאקסי טאב עם מסך של 5 אינץ כה איכותי שהוא מפצה בחדות שלו על הגודל. הזהוי הקולי יעשה את השימוש במקלדת מיותר לגמרי. כיום המרדף הוא של התוכנה אחרי החומרה. כמובן שדי מהר גם הסלולרים יעלמו בצורה הנוכחית וישתלבו לתוך שעוני יד, משקפיים טבעות נשואין. אין יתרון לנוקיה ומיקרוסופט, פרט לזה שלמיקרוסופט יש משאבים כלכלים ומערכת ליצר משהו חדש לחלוטין דבר שהיא לא רגילה לעשות.

      • משה עובדיה הגיב:

        אני לא חושב שהטלפונים ישתלבו לתוך שעוני יד, (ראה את הטלפון-שעון של סמסונג שיצא משיווק מהר מאוד והיווה יותר קונספט), אני חושב שבשלב מסוים זה פשוט יחובר אלינו כמו באינפוזיה.

        ציניות, אבל האם אני טועה?

  6. אלון ניסר הגיב:

    אכן מוקדם להספיד את מיקרוסופט, עם ערימות המפתחים והמהנדסים המוכשרים, עם היכולת להכנס לנתחי שוק חדשים (מישהו חשב ברצינות שwindows server יתפוש ככה? או mssql בסגמנטים שלמים?) עם היכולות המוכחות בניהול פרוייקטי פיתוח ועם שליטה, עדיין ללא עוררין בעולם המחשוב האישי.

    ואגב יצירתיות: kinect – עם העולם השלם החדש של אפשרויות שהוא מביא איתו?

    ונכון, מיקרוסופט התנהלה רע בשנים האחרונות בגזרת הסלולאר, הטבלט והדפדפן (IE מעולם לא היה מפגר יותר, ורק לפני כמה שנים הוא עוד היה מוביל טכנולוגי!) ולא בטוח שיש לה מקום לתקן. אבל הסלולאר יהיה איום אמיתי על המחשוב האישי רק אם יצליח לאפשר פעולה פתוחה (כתיבת קוד,שמירה, הזזה) ולא רק דרך עולם אפליקציות סגורות. וממליץ לקרוא את הכתבה עם יובל דרור בנושא המחשב האישי.

    ולשם חם ויפת עם הזווית הטכנית – נכון התכוונת לjavascript ולא לג’אווה המתיישנת?

Leave a Reply