האלגוריתמים של Google אמרו: שני אוטובוסים בבאר שבע

השעה בוושינגטון היתה בערך 2:30 לפנות בוקר. עמדתי לכַבּוֹת את המחשב ואת האורות, ולהודות בצער מסוים שהיום הסתיים. רק עוד רגע אחד, התחננתי לפניי. רק נבדוק אם קרה משהו בארבע הדקות שעברו מאז שבדקתי בפעם האחרונה.

אז על איזה כפתור נקיש בלוח הקישורים? בדרך כלל אני נוטה אוטומטית ל MSNBC, אבל הבוקר נאמן עליי כלל ג’ורג’ קוסטַנזַה, הבה נעשה את ההיפך הגמור מזה, תמיד אני מזמין סנדוויץ’ עוף עם קפה, הבוקר יהיה סנדוויץ’ טונה עם תה. אז לא MSNBC, אז נגיד… Google News, זה אתר החדשות המתפאר שֶיַד אנוש אינה נוגעת בו, הכול “אלגוריתמים”, כך ש

“מקורות לחדשות נבחרים בלי שים לב להשקפת עולם או לאידיאולוגיה […] המיגוון הזה של נקודות-ראיה נדיר בין אתרי חדשות על הרשת, והוא חיוני בעינינו כדי שתוכלו להתעדכן בכל העניינים החשובים בעיניכם”.

אני תמיד חשבתי את ההתפארות הזו לקצת נבובה, וגם אם אינני מעז לערער על סמכותה של Google בענייני אלגוריתמים, מעולם לא חשבתי חדשות לעניין של מתמטיקה צרופה. אבל אני מודה שלפעמים אפשר למצוא פרספקטיבות מעניינות בעמוד החדשות של Google.

ב-2:30 לפנות בוקר הזמנתי איפוא טונה וירטואלית עם כוס תה, וגלשתי אל Google. עיניי חשכו. במרכז העמוד, מתחת לרוּבּריקה ‘העולם’, נמרחה ידיעה בת 35 דקות, עם קישור אל אתר חדשות באנגלית בשווייץ (swissinfo.org): הפסקת האש במזרח התיכון התמוטטה, שני אוטובוסים בבאר שבע התפוצצו, 16 הרוגים.

 

עצמתי את עיניי, והנחתי לראשי להישמט. אולי מוטב להיפרד מן המחשב בנקודה הזו, מבלי לקרוא על חלקיקי הגופות המגוֹרָדים מן הקירות.

אבל לא יכולתי ללכת עד הסוף עם הטוּנַה. הבה נבדוק את וואלה. בוואלה אין שום דבר. אני סורק את וואלה מלמעלה למטה, ומשתומם על הכשלון העתונאי הזה. האומנם יהיה עליי לכתוב להם מוושינגטון שבבאר שבע היה טֶבַח? אני קופץ אל Ynet, ואחר כך אל NRG, ואחר כך אל MSNBC ואל CNN ואל אל-ג’אזירה. שום דבר. הֶהָיתָה באר שבע או רק חלמנו חלום ביעותים?

Google עדיין מתעקש — והשווייצרים בשלהם — ואיש זולתם אינו מודיע. אני מתחיל להיזכר שבעצם כבר קראתי פעם ידיעה על שני אוטובוסים בבאר שבע, 16 הרוגים. היתכן שהשָרָת חמד לצון, והוציא ידיעה ישנה מפני חדשה? והואיל ואלגוריתמים יודעים לסַדר ידיעות, אבל אינם יודעים לבדוק את אמינותן, וגם אין להם זכרון אנושי פגום ורב-אידיאולוגיות, הידיעה הישנה-חדשה הגיעה אל אחד מעמודי החדשות הנקראים ביותר בגלקסיה מבלי שעורך עצר אותה?

אני מתעורר שש שעות אחר כך, ואץ אל המחשב. לא היה פיצוץ בבאר שבע, הידיעה כבר איננה ב Google, וגם איננה באתר השווייצרי. אבל היא עדיין נמצאת על השָרָת של רויטרס, מלה במלה.

 

בימי הקדחת של מניות הטכנולוגיה, בסוף שנות ה-90, היו נפלטות לרשת מדי פעם ידיעות שלא-היו-ולא-נבראו, שנועדו לקַדֵם מניות לא-ראוּיוֹת. הידיעות היו מִתחַפּשׂוֹת למהימנוֹת, ולפעמים גם נראו כאלה. אנשים נפלו בפח, ושילמו ביוקר. אבל אף אחת מהן, לפי מיטב זכרוני, לא נראתה מהימנה כמו הידיעה האיומה מבאר שבע, עם הלוגו של יישות הרשת החשובה ביותר ושל יישות החדשות החשובה ביותר. אני עדיין מחפש התנצלות.

המתוק המעט היוצא מן הָעַז הזה: רובוטים עדיין אינם מוסמכים לערוך חדשות. זאת אומרת, אולי אין צורך לפטר את עשרת העתונאים האחרונים המתפרנסים מֵעִתוֹנָאוּתָם. 

4 Responses to “האלגוריתמים של Google אמרו: שני אוטובוסים בבאר שבע”

  1. lior הגיב:

    וגם ולא באלגוריתמים לעיבוד טקסט. הם חכמים מאוד. רק לפני כמה ימים אלגוריתם לעיבוד טקסט חפשי כתב מאמר אקדמי שהתקבל לכנס מדעי.
    http://www.pdos.lcs.mit.edu/scigen/

  2. עזי הגיב:

    כמה טוב להיווכח, שוב, שעדיין צריך אותנו לא רק כצרכנים אלא גם כשליטים וכחושבים בעולם עתיר-טכנולוגיה, בו מתחנך דור שניתן לשים את התבונה בצד כי יש מי שחושב בשבילך…

  3. ה.מ.מ הגיב:

    חשבתי שמדברים על שביתת האוטובוסים בב”ש…

  4. יובל הגיב:

    כלומר – הרשימה הזו משעשעת עד מאוד. אבל אני מתכוון למשהו אחר – הופתעתי לגלות שיש אתר חדשות לאלג’זירה, והסתקרנתי מספיק כדי למצוא אותו ברשת (כל כך הרבה דרכים שונות לכתוב “אל ג’זירה” באנגלית…).
    כאשר מצאתי אותו, גיליתי שבעמוד הראשון מופיע קישור לספר מומלץ באמאזון, שכותרתו היא “Zionist Collaboration with the Nazis”.
    http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1569802351/002-6774133-0747245
    אמאזון יודע לספר שהספר הזה ישתפר אם נרכוש יחד עמו (כך תרגמתי את Better Together) את “The Israeli Holocaust Against the Palestinians”.

Leave a Reply