אמריקה והמהגרים: חוֹמה וּמַנעוּל

פַּגרַת הקיץ האמריקנית הסתיימה השבוע רשמית, והסנאטור רב ההשפעה ארלן סְפֶּקְטֶר חזר אל משרדו בגבעת הקפיטול בוושינגטון. היושב ראש הקשיש של וַעדת המשפטים של הסנאט הרים מייד את הטלפון, והתקשר עם עמיתו, יושב ראש ועדת המשפטים של בית הנבחרים, גיימס סֶנְסֶנְבְּרֶנֶר. גיימס, הוא אמר לו, הבה ניפָּגש ללא דיחוי.

שניהם רפובליקנים הסנאטור היהודי ממדינת פנסילווניה, וציר בית הנבחרים הפרוטסטנטי ממדינת וויסקונסין. אבל הדמיון ביניהם מסתיים פחות או יותר בַּתווית הפורמלית. ספקטר הוא פרגמטי וּמָתוּן, וּבְתוֹר שֶכָּזֶה שייך לזַן נֶעלם והולך בין הרפובליקנים. סֶנְסֶנְבְּרֶנֶר הוא אידיאולוג שמרני רדיקלי, והיה מן התובעים במשפט ההדחה של ביל קלינטון, לפני שמונה שנים.

עכשיו, סֶנְסֶנְבְּרֶנֶר מנהיג יוזמה בבית הנבחרים להחמיר את מדיניות ההגירה של ארהב: להַדק את הפיקוח על הגבולות, ולשלול כל סיכוי של לגיטימיות מִשנֵים-עשר מיליון מהגרים לאחוקיים, רוּבּם הגדול ממקסיקו (זו כמובן רק הערכה, הלאחוקיים אינם נוהגים להִתפַּקד).

 

“כלב הציד של בית הנבחרים”, מכריזה הכותרת בעמוד הראשון של ה’ניו יורק טיימס’ (11 ביולי 2006) לצד תמונתו של ציר הקונגרס ג’יימס סֶנְסֶנְבְּרֶנֶר ממדינת וויסקונסין. הוא יושב ראש ועדת המשפטים של בית הנבחרים, והוא משתמש בפטישו לא רק לצורך ניהול הישיבות

 

ציר הקונגרס סֶנְסֶנְבְּרֶנֶר רוצה להקים חומה לאורך מאות קילומטרים של הגבול הדרומי הפָּרוּץ עם מקסיקו.

הואיל וסנסנברנר מאמין שהמהגרים הלא-חוקיים מזיקים לכלכלה, הוא מאייןם בקנסות כבדים על מעסיקיהם. הוא רוצה לחייב את המעסיקים לבדוק את מעמדם החוקי של כל עובדיהם במאגר מידע ארצי שהממשלה הפדרלית תעמיד לרשותם.

אבל מהגרים לא-חוקיים אינם כל כך רעים. למען האמת, הם מסבסדים את האוצר האמריקני, ואת האוצר של מדינות אינדיבידואליות, בסכומים ניכָּרים. למשל, רבים מהם משלמים ביטוח לאומי, אף כי רק שלושה אחוזים מהם נהנים מאיזשהן הטבות. כאשר הביטוח הלאומי האמריקני עומד על סף פשיטת רגל, הסובסידיה הזו חשובה במיוחד.

המהגרים הלא-חוקיים מזדנבים בתחתית סולם השָׂכָר: ממוצע של 22,300 דולר בשנה לעומת 45,400 דולר לפועל שנולד בארה”ב, ו-37,000 דולר למהגרים חוקיים.

עניין רגיל הוא במִשוָאָה הפוליטית בוושינגטון שבית הנבחרים יוזם יוזמות רדיקליות. לרפובליקנים יש שם רוב קטן אבל תיאבון גדול, והם היו רוצים למשוך את אמריקה הרבה יותר ימינה, בייחוד בשאלות של כלכלה, של חברה, של חוק וָסדר.הסנאט הוא מקום מושבם של האריסטוקרטים. מאה חבריו נבחרים אחת לשש שנים, הם מדברים לאט וּבַאריכוּת וּבנימוס מופלג, והם נוטים להָאֵט תהליכים וּלצנן הִתלהבוּיוֹת.

חקיקה בוושינגטון מִתנַהלת במקביל, בכל אחד משני הבתים, אבל מחייבת הסכמה הדדית כדי להבשיל. הרדיקלים מְסִבִּים עם המתונים – הכול יחסי כמובן, אנחנו מדברים על קונגרס רפובליקני ימני – וּמסכימים על פְּשָרָה באיזשהו מקום באמצע.

שֶיְחַכּוּ שבע-עשרה שנה

הסנאטור ספקטר תומך בנוּסחת הבית הלבן. הנשיא גורגבוש רוצה אמנם להדק את הפיקוח על הגבולות – אבל גם רוצה להעניק הזדמנות נוספת למיליוני המהגרים הלאחוקיים. הוא מציע להם מעמד של עובדים זָרים, אם ימלאו שורה של תנאים. בֶּעתיד הרחוק, על פי נוסחת הנשיא, הם יוכלו לעתוֹר לדרכון אמריקני, אבל זה ייקח שבע-עשרה שנה.

לא יקום ולא יהיה, אומר ציר הקונגרס סנסנברנר, ורוב חברי מפלגתו מחרים מחזיקים אחריו. אי אפשר להעלות על הדעת נוסחה, שתעניק פרסים למפירי חוק, או אפילו תגַלֶה מידה קטנה של סובלנות כלפיהם. על חנינה אין הם מוכנים בכלל לשמוע. חנינה היא דרישתם הקולנית של ארגוני המהגרים, אבל חנינה בעיני סנסנברנר היא ויתוּר מלא על שלטון החוק.

איך מְפַשרים בין שתי הגישות? התשובה הסבירה ביותר כרגע היא שֶאֵין מפשרים. לַקונגרס יש בקושי חודש אחד של עבודה לפני שֶיחזוֹר ויִתפַּזר, כדי שחבריו יוכלו לחזור הביתה וּלהֵרָתֵם למסע הבחירות שלהם. אם נאמין לסקרי דעת הקהל ולַמומחים הפוליטיים, בחודש נובמבר הרפובליקנים יאַבּדוּ את הרוב שלהם בבית הנבחרים, אם גם יוסיפו להחזיק בסנאט.

איך מַצילים את הרוב הרפובליקני? הסנאטור ספקטר אומר, הבה נוכיח לעם האמריקני שאנחנו מסוגלים להניב תוצאות, גם כאשר על הפרק עומד נושא כל כך שָנוּי במחלוקת.

הציר ססנברנר וחבריו אומרים, שההֵפֶך הוא הנכון. על הבוחרים להִוָכַח, כי המפלגה הרפובליקנית, ורק היא, עומדת על מִשמר גבולותיהם. הם רוצים להעמיד במרכז מערכת הבחירות את הקריאה להציל את אמריקה מִשיטפון של מהגרים, המַטילים עומס כבד על מערכת החינוך ועל שירותי הבריאות; וּמיוּצָגים בשיעור גבוה מדיי באוכלוסיית האסירים.

מֵהֵיזְלְטוֹן תֵצֵא תורה

ואמנם, כמעט מכל חלקי ארהב בוקעים בחודשים האחרונים קולות של רטינה גוברת. הואיל והממשלה הפדרלית אינה אוֹכֶפֶת את החוקים הקיימים, שוּרה של רָשוּיוֹת מקומיות רוצות לַעשׂוֹת דין לעצמןחמישים-ושבע הצעות חוק מוּנָחוֹת עכשיו על שולחנם של בָּתֵי מחוקקים בעשרים-ושבע מדינות של ארהב. שתי מדינות – גורגיה וקולורדו – הגבילו הטבוֹת סוציאליות ללאחוקיים, ושללו מהם זכויות מקצועיות מסוימות. שש ערים קטנות תיקנו תקנות מחמירות במיוחד נגד מהגרים לאחוקיים ונגד אלה העוזרים להם. לפחות עשרים-וחמש ערים נוספות מתעניינות בַּחקיקה דוֹמָה.

המִקרֶה המדוּבָּר ביותר הוא זה של הֵיזְלְטוֹן, עיר של ארבעים אלף בני אדם במדינת פֶּנסילווניה. חֶלקם של המהגרים הלטינואמריקניים באוכלוסיית הייזלטון גדל מחמישה אחוזים בשנת 2000 לשלושים-וחמישה אחוז השנה. ראש העיר מעריך שֶרֶבַע מן המהגרים האלה אינם חוקיים.

 

עתון במדינת פנסילווניה מודיע (14 ביולי 2006) על החוק החדש של העיר הֵיזְלְטוֹן: “הלא-חוקיים מקבלים התראה”. כותרת המשנה: “הייזלטון מאמצת חוק, שמהגר אחד אומר, כי הוא עלול להפוך אותה ל’עיר נאצית'”

 

הייזלטון היתה פעם מופת של עיר אמריקנית קטנה, ברוח הציורים הקלאסיים של נורמן רוקוול, שֶנעימוּת כמעט אינטימית שָרתָה עליה, ותושביה לא טרחו לנעול את דַלתוֹת בתיהם. עכשיו תושביה מבריחים את מנעוליהם וּמַפעילים אזעקה. הפשיעה הָאַלימה גואה וּבתי הספר שוקעים. המסים עולים והעזוּבה גוברת בשכונות מגוריהם של המהגרים.

ראש העיר רוצה להפוך את הייזלטון לאחד המקומות הלאמַסבּירי פנים ביותר לִמהגרים“. הוא אמנם נאלץ להַשעות את החוק בגלל הסכנה שבית משפט יפסול אותו בנוסחו הקיים – אבל הוא אינו מוותר. הוא מתכוון להעמיד את שוטריו במקום שֶבּוֹ היו צריכים לעמוד הבולשת הפדרלית ושירוּתי ההגירה.

הנסיון מַראֶה, כי התנגדות למהגרים בדרך כלל אינה עוזרת לפוליטיקאים, בייחוד לא בבחירות ארציות. פוליטיקאים התחילו לנסות עוד באמצע המאה ה-19 לנַצֵל אלקטורלית את האֵיבה הרגילה של וָתיקים למי שֶמִקרוב באו. למגמה הזו התחילו לקרוא ‘יְלידָאוּת’, או תנועת הילידים (באנגלית, nativism). פטריק ביוקנן, פרשן הטלויזיה השמרן, ניסה את כוחו בהתמודדות על הנשׂיאוּת בשנת 2000 על יסוד מַצע לאומני של הפסקת ההגירה ושל חומות מָגֵן נגד יְבוּא זוֹל. הוא לא קיבל אפילו אחוז אחד של הקולות.

בקליפורניה, לפני 12 שנה, מושל רפובליקני הצליח להעביר חוק נגד מהגרים במִשאַלעם – אבל התוצאה ארוּכּת הטווח היתה שהמוני מצביעים לטינואמריקניים פָּנוּ עורף למפלגה הרפובליקנית. ארבע שנים אחרי נצחונה במִשאל העם, המפלגה נחלה את התבוסה האלקטורלית הגדולה ביותר בתולדותיה בגדולה שבמדינות ארהב. נצחון ארנולד שוורצנגר בבחירות למושל נתפס תחילה כרוורסיה של תבוסת 1998. אבל עד מהרה התברר שנסיונו לפרוט על סנטימנטים של התנגדות למהגרים אינם עולים יפה. לשוורצנגר חזוי עכשיו נצחון בבחירות של חודש נובמבר, אבל רק מפני שריכך הרבה מֵעֶמדותיו

אז מי יקצור את הַכַּרפָּס?

לא רק את הקול הלטיני עלולים הרפובליקנים לאַבֵּד. הם מסתכנים באבדן תמיכתה של הקבוצה הנאמנה, הטבעית והמועילה ביותר שלהם: קהילת העסקים. בכל סיבוב בחירות אנחנו שומעים שהרפובליקנים נהנים מִיִתְרון מוחץ על פני הדמוקרטים באיסוף כספים. נדיבותם של אנשי העסקים, גדולים כקטנים, היא הסיבה העיקרית.

אבל קהילת העסקים, רובה ככולה, מתנגדת מעיקרן להגבלות על ההגירה. היא יודעת עד כמה הייצור בארהב תלוי בידיהם של עובדים זולים מֵעֵבֶר לגבול. עתון בלאנסינג, עיר הבירה של מדינת מישיגן, נותן השבוע דוגמא.

למישיגן יש אחת מתעשיות המזון הגדולות ביותר בארהב. היא הסַפָּקית העיקרית של כל מיני אפוּנה, של אוּכמָנִיוֹת, של דובדבנים, של פּרחים, של מלפפונים, של כַּרפָּס, של תפוחים, של גזר, של אספרגוסומי קוטפים את הפירות ואת הירקות, ומי מעַבּדים אותם, ומי אורזים אותם? מי אם לא עובדים חקלאיים זמניים מאמריקה הלטינית, שמספרם מוערך בארבעים אלף עד מאה-וחמישים אלף. חלקם הגדול הם לאחוקיים. הם מכניסים למישיגן 2.1 מיליארד דולר בשנה.

אמריקה היא ארץ של מהגרים. עשרים-ושבעה מיליון מֵאֶזרחיה נולדו במקום אחר. מהגרים איפשרו לה לדַלג על שלַבֵּי התפתחוּת, ולעבור במהירות אל ראש הסולם. מהגרים מוסיפים להיות מקורות של דינאמיות, של יוזמה, של יצירה ושל הֶעזה. זה אחד ההבדלים החשובים בין אמריקה ובין מערב אירופה ויפאן. אבל לעולם אי אפשר לחַשֵב את המידה שֶבּה פחד מפני הלאנודע משפיע על השֵׂכל הישר. ערב יום השנה החמישי לַהַתקפה על המִגדלים התאומים, זכויות מהגרים אינן פופולריות במיוחד באמריקה.

5 Responses to “אמריקה והמהגרים: חוֹמה וּמַנעוּל”

  1. אורי הגיב:

    אסור לשכוח שאמריקה נבנתה על אתוס דתי שמקורותיו הקלוויניסטיים היוו, לימים, את אחד משורשי האידיאה שהביאה להקמתה כמדינה והגדרתה כ”land of the free”. יצרני האתוס הזה היו, רובם ככולם, פרוטסטנטים לבנים ממוצא שקיבלו את עליונות השפה האנגלית והנטייה האנגלו-סכסית. ההגירה הגוברת יצרה אזורים שבהם כל המבנה הזה עומד בסכנת התפוררות. בניו מכסיקו, למשל, שפתם הבלתי-רשמית של למעלה ממחצית התושבים היא ספרדית. האמונה השולטת שם היא הקתוליות. העובדה שכוח העבודה הזול של המהגרים מוריד את שכר הצווארון הכחול (או לפחות לא מאפשר לו להתרומם כלפי מעלה) מעוררת רגשות תסכול אצל אמריקנים ותיקים ולבנים.

    ה-11 בספטמבר רק הוסיף לפחדים הללו. קבוצה של זרים ניצלה את הכנסת האורחים האמריקנית וגמלה לאמריקה באלפי הרוגים ובטראומה לאומית מדממת שנכונו לה עוד שנים עד שתקריש ותצטלק.

    אומה מסוגלת לקלוט מספרים גדולים של מהגרים בסובלנות יחסית כל עוד לא מתעוררת בליבה הוותיקה שלה, זו שהייתה דומיננטית מבחינה אתנית והיא מושרשת היטב במעמד הבינוני לגווניו, תחושה של איום על הסטטוס שלה. כאשר קורה דבר כזה, צצים מייד נוגדנים מסוגם של סנסברנר, אורין האץ’ ואחרים.

  2. מרק ק. הגיב:

    אני חושב שההצגה פה שמתמקדת בעיקר ברפובליקנים מעט מטעה. לפי מה שאני רואה בFOX נושא ההגירה חוצה את הקווים הפוליטיים המפלגתיים.

    את נושא ההגירה החוקית צריך להפריד מההגירה הלא חוקית. לפי מיטב הבנתי הדיון הוא על אנשים הנמצאים בצורה לא חוקית בארה”ב ולכן לא מאיים על אנשי עסקים המעסיקים מהגרים בעלי אשרות עבודה.

    לדעתי ההצעה של בוש לפיתרון הבעיה היא מאוד הגיונית, אבל הנושא הפך לנושא מאוד פוליטי כך ששני הצדדים, גם האולטרה שמרנים וגם הדמוקרטים+היספנים (שהם כנראה הרוב בין המהגרים הלא חוקיים), חושבים שיש להם רווח פוליטי מההתעמתות ואין להם סיבה להתפשר.

  3. תזכור ש FOX NEWS זו מראה די מעוותת. הייתי אומר אפילו מראה מאוד מעוותת. זו רשת שלשם איזון שמה מול פרשן ימני קיצוני פרשן ימני מתון…

    למרבה הצער, זו רשת החדשות האמריקנית היחידה שאזרח רגיל יכול לראות בארץ. CNN כפי שנקלטת כאן, היא כבר מזמן לא רשת חדשות אמריקנית, ומלאה בתוכניות של חדשות העסקים מהונג-קונג. הדבר היחידי שעוד אפשר לראות בה ולממוד ממנו על הפוליטיקה האמריקנית זה הלקט השבוע ישל ה-Daily Show.

  4. יוסי הגיב:

    “המהגרים הלא-חוקיים מזדנבים בתחתית סולם השָׂכָר: ממוצע של 22,300 דולר בשנה לעומת 45,400 דולר לפועל שנולד בארה”ב, ו-37,000 דולר למהגרים חוקיים.”

    באמת 22 אלף דולר לשנה? מעל 8,000 שקל בחודש? כסטודנט בעיירה בארצות הברית, אני חי יפה מבערך 20 אלף דולר לשנה. אמנם יש להם משפחות, ובכל זאת, זו משכורת לא רעה בכלל.

    37 אלף דולר בשנה זה כמעט 14 אלף שקל לחודש. כשאהפוך למרצה באוניברסיטה בארץ, אתחיל במשכורת נמוכה מזו, ועלות המחייה בתל-אביב, למשל, תהיה גבוהה יותר מברוב אמריקה.

    45 אלף דולר בשנה זו בערך המשכורת ההתחלתית של פרופסור בארה”ב.

    בקיצור, האם הנתונים האלו נכונים?

  5. מרק ק. הגיב:

    כשיותר מחצי ממדינות ארצות הברית דנות בבעיה מאוד קשה להגיד שזה ספין של FOX או בעיה שמטרידה רק רפובליקאנים.

Leave a Reply