כוכב הצפון שוקע

השמועות על מותה של נוקיה, ענקית הסלולרים המופלאה מפינלנד, היו מוגזמות. מייקרוסופט אינה עומדת לבלוע את חטיבת הטלפונים שלה. אבל מעצמת העל של שנות ה-90 מתכווצת במהירות למעמד של שחקנית-משנה. אנדרויד הרגה אותה

"טורקים את הטלפון על נוקיה", מכריזה הכותרת ב'וול סטריט ג'רנל', שניים ביוני. העיטור מראה את נוקיה נלחצת בין אייפון לבן (מימין) של אפל ובין HTC נושא-אנדרויד של גוגל. העקומה הלבנה מציינת את שקיעת המניה של נוקיה. היא עמדה השבוע על עשירית משער-השיא שלה, בזמן גאות הטכנולוגיה הקודמת. ערך השוק המתכווץ הופך אותה יעד ריאלי לנסיון השתלטות

אלדר מורטאזין, בעל בלוג רוסי לענייני טכנולוגיה, שלח השבוע את הציוץ הבא:

”חברת תוכנות קטנה החליטה בשבוע שעבר כי היא יכולה להוציא 19 מיליארד דולר לרכוש חלק מחברת טלפונים קטנה“.

זו היתה שמועה, אולי מבוססת, אולי לא. מוכנים לנחש את זהותן של הקטנות?

ובכן, חברת התוכנות ה“קטנה“ היא מייקרוסופט, וחברת הטלפונים ה“קטנה“ היא נוקיה. ”קטנה“ היא הגזמה ניכרת בשביל שתיהן, אבל כמה שהן הרבה יותר קטנות ממה שהיו בימי השיא של גאות הטכנולוגיה העלית הקודמת, בסוף שנות ה-90. אז הן היו מעצמות-על בלתי מנוצחות.

מייקרוסופט עתה זה הדפה את קריאת התיגר החטופה של דפדפן נטסקייפ (מישהו זוכר?), ופנתה לכיבוש האינטרנט. משרד המשפטים של ביל קלינטון ניסה לפרק אותה, כדי להציל את סיכויי התחרות. המתחרים הנרגנים היו בעיקר נרגנים, שנאו את התרבות התאגידית של מייקרוסופט ואת ”חוסר המקוריות“ שלה. מייקרוסופט מחתה את הרוק, יישרה את בגדיה, והמשיכה.

נוקיה היתה היהלום של סקנדינביה, הראיה שחברה מארץ קטנה מאוד יכולה לעלות לבכורה עולמית, גם אם מנהליה מדברים  בהגיה פינית כבדה. היא היתה שווה חצי הבורסה של הלסינקי, מקום מושבה. היא היתה חלוצה של המצאות, הרחק מעמק הסיליקון. היא פיתחה הבנה מעוררת קנאה של צורכי השוק ושל אופנותיו. היא השתלטה על שוקי העולם השלישי. היא כבשה את אירופה.

נכון שבאמריקה נוכחותה היתה קטנה יחסית, וזה קצת הדאיג את מנהליה. אבל היא התגברה ללא קושי על דגדוגיהן של מתחרותיה העיקריות, אריקסון השוודית ומוטורולה. רוב המשתמשים חיפשו פונקציונליות, והרעיון שהטלפון הנייד יהיה תחליף-מחשב עלה בעיקר על דעתם של יפאנים. אבל נוקיה כבר התחילה ללמד את סלולריה לדבר עם מכשירי חשמל רחוקים, לפתוח דלתות ולמלא את קערת האוכל של הכלב.

הקפריזות הגאוניות

לפני עשר שנים הוצגה השאלה מי יכתוב את תוכנות ההפעלה של הטלפונים החכמים. מה השאלה, אמרה נוקיה, אנחנו נכתוב את התוכנות שלנו. מייקרוסופט נשכה את שפתיה, אבל לא עשתה אלא נסיונות מוגבלים לחדור אל השוק. היא הפקירה אותו כמעט לחלוטין לקפריזות הגאוניות של סטיב ג‘ובס, אשר חזר אל ההגה באפל לאחר גלות ארוכה. אחד האקטים הפומביים הראשונים שלו היה להזמין את ביל גייטס לוועידה של מפתחי תוכנות למאק, ולהודיע שגייטס הסכים להשקיע רבע מיליארד דולר באפל. שרקו לו בוז.

מי היה מעלה בדעתו שב-2010 תחלוף אפל על פני מייקרוסופט, ואחר כך תעבור אפילו על פני אקסון-מוביל, ותהיה בעלת ערך-השוק הגדול ביותר בעולם? כיוצא בזה, מי היה מעלה בדעתו שבתחילת יוני 2011 המניה של נוקיה תיסחר בעשירית שווייה משנת 2000, אף כי היא עדיין יצרנית הסלולרים הגדולה ביותר בעולם?

בחודש פברואר, נוקיה הודתה שאין עוד עתיד לסימביאן, מערכת ההפעלה של סלולריה. היא תאמץ את הגירסה הסלולרית של חלונות לבית מייקרוסופט. השבוע הודיע המנכ“ל שלה, בכיר לשעבר במייקרוסופט, כי נוקיה תיכנס אל זירת הטאבלטים, כדי לקרוא תיגר על iPad לבית אפל, על Galaxy לבית סמסונג ועל Xoom לבית מוטורולה. היתכן שהוא מתכוון ברצינות?

"הזהרה על רווחים מזעזעת את נוקיה", מכריזה הכותרת הראשית ב'פייננשל טיימס', אחד ביוני. בצילום נראה המנכ"ל הלא-פיני הראשון של נוקיה, סטיב אלופין (Elopin), מוותיקי מייקרוסופט. הוא מכחיש שמועות על מיזוג ממשמש ובא, אבל ברור שיש לו הרבה פחות סנטימנטים לארץ הצפון הקרה

 

אף כי נוקיה היא עכשיו בעלת בריתה האסטרטגית של מייקרוסופט, אין זאת אומרת ששתיהן צוללות באותה המהירות. למייקרוסופט נותרו בהחלט כמה קבין של יצירתיות. היא הציגה השבוע אלמנטים מרשימים למדי של חלונות 8, מערכת ההפעלה הבאה שלה, העומדת להגיע בעוד שנה. על פניה היא נראית כמעט מהפכנית, זינוק אל עידן שבו מחשבים אישיים יתנהגו כמו טלפונים חכמים מגודלים. סטיב ג‘ובס בכבודו ובעצמו עומד להציג בשבוע הבא את מערכת ההפעלה החדשה של המאק (”אריה“ יירש את סדרת ה“נמרים“), ותינתן לנו ההזדמנות לראות מי מהפכני ממי. אנחנו יודעים זה כבר מי מהיר ממי.

נוקיה אולי תצטער יום אחד, שהיא לא השליכה את עצמה אל זרועות האנדרויד, מערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל. נסיגת נוקיה באירופה קשורה באנדרויד יותר מאשר באייפון של אפל. מחוץ לאירופה ולאמריקה, אין כמעט ספק שאנדרויד היא מעצמת העל הבאה: בחינם, פתוחה לכל דיכפין, היא עומדת בעצם התפשטותה המהירה.

מהיר יותר ממהיר

בצפון אמריקה, רק אנדרויד נתונה לשוחרי אינטרנט סלולרי מהיר מן הדור הרביעי. האינטרנט המהיר ביותר נמצא עכשיו על שלושה טלפונים חדשים של Verizon Wireless (בבעלות Verizon ו Vodafone). אני מנסה את אחד הטלפונים האלה, ה Charge של סמסונג, והתוצאות בינוניות. זאת אומרת, כשהוא מהיר, אין מהיר ממנו (פי עשרה מזה של הדור השלישי, אלטרנטיבה של ממש לא רק ל DSL, זה מובן מאליו, כי אם אפילו לכבלים) — אבל נחוצות סבלנות, חריקת שיניים ואופטימיות.

בהתמודדות הזו קשה מאוד למצוא את עקבותיהן של נוקיה ושל מייקרוסופט. הן שוליות מעיקרן. השאלה אם מישהו יוכל לקרוא תיגר על המונופול של חלונות במחשבים אישיים קיבלה בסופו של דבר תשובה פשוטה: ”לא, אבל מי צריך מחשבים אישיים“. מייקרוסופט הניחה הרבה יותר מדיי זמן שהתחרות העיקרית תתנהל בזירה שבה התנהלה תמיד. ביל גייטס נהג ללעוג לתחזיות שמרכזיותו של ה PC מתקרבת אל קיצה. אפילו השבוע, בסרטון YouTube, שבו מייקרוסופט הציגה את חלונות 8, צירוף המלים ”מחשב אישי“ נשמע בערך בכל משפט שני, ביטוי של חירשות-צלילים מסוימת.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=p92QfWOw88I[/youtube]

הספקולציות על עתידה הלא-עצמאי של נוקיה הענישו השבוע את מנייתה שותתת הדם. ההצטמקות הדרמטית בערך השוק שלה מעוררת בהכרח את הרושם שימי הזוהר חלפו. היא גילתה דרגה משונה של מגושמות, כאשר פירסמה ברבים את ההספד למערכת ההפעלה שלה הרבה לפני שמערכת ההפעלה הזו יוצאת לפנסיה. היא עדיין מנסה לשכנע צרכנים בררנים ומתוחכמים להעדיף את טלפוניה עם הסימביאן שלהם. הטלפון הראשון של נוקיה עם חלונות עומד להיוולד רק בסוף השנה. מה הפלא שאנליסטים מתנבאים עכשיו כי לנוקיה צפויה תקופה של התכווצות מהירה. פעם היתה לה חזקה על 40% של השוק. עוד מעט היא תהיה גדולה רק במקצת מפינלנד מכורתה.

תגובות יתקבלו ברצון ובהערכה. הן יתפרסמו אם יהיו ענייניות, ויימנעו מהתקפות אישיות.

המגיבים מתבקשים להזדהות, ולהשאיר כתובת דואל אמתית.

הכתובת לא תיראה בעמוד, היא נועדה לאימות בלבד. אם המגיב או המגיבה מעדיפים ששמם המלא לא יופיע, יציינו-נא בגוף המסר. תודה

 

 

10 Responses to “כוכב הצפון שוקע”

  1. מאיר הגיב:

    תודה יואב. כיף לקרוא דברים שלך שעוסקים לא רק במדיני/פוליטי. כמו תמיד זה יוצא לך טוב, מעמיק ומעניין. אולי תכתוב לנו עוד טורים כאלה?

  2. רני הגיב:

    כמו מאיר

  3. אסף הגיב:

    האופציה של אנדרואיד מעולם לא הייתה באמת קיימת עבור נוקיה. אם הפינים היו הולכים על אנדרואיד הם היו מוצאים את עצמם אל מול כל המתחרים: HTC, LG, מוטורולה, Samsung, Sony Ericsson, ועוד ועוד, ללא שום יכולת לבדל את עצמם או ליצור איזה ערך מוסף למותג. קוראים לזה קומודיטציה. בשוק כזה התחרות היא רק על מחיר, ומול הסינים/קוריאנים/טאיוונים לא ניתן להתחרות על מחיר.

    בחירה באנדרואיד היתה גוזרת את דינה של נוקיה בהסתברות של 100%.

    הסיכוי היחיד שלהם, קטן אבל קיים, היה ללכת על מיקרוסופט, מתוך נסיון ליצור בידול ומותג. כך נוקיה תשתמש בתשתית השוק שלה לדחוף את המכשירים ואולי, בעזרת מערכת ההפעלה הייחודית שלהם, ליצור איזה הכרה בשוק כך שאנשים ילכו לחנות וירצו נוקיה.

    סיכוי לא גדול, אבל גם לא אפסי….

    • יואב קרני הגיב:

      נקודה מעניינת, אסף. אף על פי כן, לא לגמרי ירדתי לסוף דעתך: בהתחשב בדומיננטיות של נוקיה בשוק האירופי במשך שנים, ובהתחשב במעמדה האיתן בהודו ובסין, האומנם לא היתה יוצאת נשכרת מאימוץ מוקדם של אנדרויד? היא היתה הופכת בזה לפלטפורמה העיקרית של אנדרויד, לפחות מחוץ לארה״ב, והיתה יכולה להוסיף את הייחוד שלה באמצעות מימשק מתוחכם, כפי שהיטיבה HTC לעשות. תחת זאת היא התעקשה על סימביאן, ללא עורף ממשי של אפליקציות, ועכשיו היא משלמת את המחיר. אשמח לשמוע את דעתך.

      • אסף הגיב:

        רכבת האימוץ המוקדם עזבה את התחנה לפני 3 שנים. זמן פיתוח טלפונים כאלו הוא לא קטן. והחברות האירופיות (נוקיה, אריקסון) ידועות באיטיות שלהן ובצורך שלהן בתכנון מקובע שנים קדימה.

        גוגל משקיעה מאמצי-על בקומודיטציה של יצרני החומרה (טלפונים, מעבדים) ע”מ ללחוץ את מחיריהן כלפי מטה ולהרוויח שליטה בטלפונים ובטבלטים. נוקיה, בעמדת החולשה הנובעת מנחיתות בלו”ז ובתוכנה, היתה נקלעת לעימות שהוא “לא כוחות”. גוגל היתה נהנית מהיתרון ההתחלתי של ערוצי ההפצה של מוקיה ואז מרסקת אותה.

        מצד שני, מיקרוסופט הציעה ברית של חלשים. יש למיקרוסופט עניין עצום בהצלחת נוקיה, עקב ההתחלה הצולעת של WP7.

        באופן אירוני מיקרוסופט, שפעם היו השטן הגדול, נושאים עכשיו את דגל חופש הבחירה מול הענקים שמאיימים להשתלט על עולם הטכנולוגיה: אפל וגוגל.

  4. חיים הגיב:

    כמו שאמרו לפני, טור מצוין והערה נוקדנית קטנה. פינלנד היא לא חלק מסקנדינביה (שהיא שוודיה, דנמרק ונורבגיה).

  5. ארן הגיב:

    יואב,

    עם כל הכבוד שוק המחשבים האישים לא קרוב ולא מתקרב לסופו.

    החלק היותר משמעותי הוא תאגידים. והם לא הולכים לעבור לטאבלטים.

    בקשר לנוקיה, רוב העולם (כולל בארה”ב) עדיין משתמש בטלפונים פשוטים. ובשוק הזה לנוקיה יש אחיזה מאד טובה שלדעתצי לא תשבר במשך שנים.

    מה שמראה שהקשר בין ערך המניה לבין מה שהחברה באמת שווה לא תמיד קשור.

  6. גיל הגיב:

    יואב, עוד מעט הגלקסי S2 מגיע לארה”ב ואז תראה מה זו מהפיכה בסלולארי.

    • יואב קרני הגיב:

      שמא תוסיף ותסביר?

      • גיל הגיב:

        הסמסונג גלקסי S2 הוא מהדור ה4, ונחשב בעיניי רבים לטלפון החכם הכי חזק, מהיר ויעיל. רבים חושבים שהוא נותן נוקאאוט לאייפון. אני מתכוון לרכוש אחד כשיגיע לארה”ב. מה שמדהים הוא השינויים הגדולים שטלפונים חכמים הכניסו לחיינו, שינויים שאף אחד לא חשב שהם הכרחיים. אנחנו הופכים לעבדים לטכנולוגיה ומי שלא משתעבד לה נשאר מאחור.

Leave a Reply