הרבה שיער על החזה

להתגעגע אל אבא אבן? לאו דווקא. הוא הקל על ישראל להעמיד פנים שהיא נראית כמותו. עכשיו יהיה לישראל שר חוץ אשר לא רק יְיַצֵג אותה אלא גם ישקף אותה. האם דיפלומטיו יבחינו בדגל השחור?

 

מי צריך צילינדר, כאשר יש כל כך הרבה שיער על החזה. שר החוץ הבא בקריקטורה בעתון צ’כי

 

בסוף 1979 נמאס על משה דיין להיות שר החוץ בממשלת מנחם בגין, והוא יצא בטריקת דלת. זה היה הזמן שבו “ממשלת הקילקולים” (כך כינה אותה בגין עצמו) הלכה מדחי אל דחי. דַלתותיה הסתובבו על צירן בקול חריקה.

את מי ימנה בגין לשר החוץ? יגאל ידין וּשמואל תמיר היו מוכנים להתנדב, אבל הם ייצגו רוח רפאים פוליטית, וזה היה קצת מוגזם. נידונה ברצינות האפשרות למנות את וָתיק חברי הממשלה, שר הפנים הנצחי יוסף בורג. בורג כבר ישב בראש ועדת השרים לענייני האוטונומיה. היה פעם דבר כזה.

הוא ידע משהו על פוליטיקה, וּבוודאי על אמנות השִיוּר בפוליטיקה. לא, תודה, אמר בורג, והוסיף בשנינותו האופיינית, “זה לא שר החוץ – זה שר החוצה”.

השנים לא הוציאו שם טוב לכהונה הזו. היא התחרזה עם חוסר רלוונטיות. מי שניסה להיות רלוונטי שילם ביוקר. דיין היה האחרון. משה שרת היה הראשון. דויד בן גוריון העדיף שרי חוץ אשר יישאו את כליו. גולדה מאיר התאימה לו יותר. היא שירתה תשע שנים, לפני שנשלחה אל כהונה חשובה באמת, המזכירה הכללית של מפא”י, ב-1965.

להלן התמנה לכהונה הפוליטיקאי הבלתי-רלוונטי ביותר שהיה אפשר למצוא: אבא אבן. הוא היה מלוטש וּמהוקצע, הוא הכיר את העולם לִפְנַי ולִפנים – אבל הוא היה עולה חדש, פשוטו כמשמעו. הוא לא הכיר את הזירה הישראלית, לא היה לו בסיס כוח עצמאי, אפילו לא בסיסון.

במובן הזה הוא היה בחירה מושלמת. שנתיים אחר כך פרצה מלחמת ששת הימים, ואף כי היה יונה צחורה הוא העניק את האליבי המושלם ביותר לשוחרי הסיפוח הזוחל במפלגתו: הוא קרא לקווי שביתת הנשק של 1967 “גבולות אושוויץ”. והוא ניסח לימים את האליבי השני, “הפלסטינים מעולם לא החמיצו הזדמנות להחמיץ הזדמנות”. וזה בא מפי שר החוץ של ישראל בתקופה שבין שתי המלחמות, 1967 ו-1973, שבמהלכן ישראל החמיצה ללא הָשֵב את הגדולות בהזדמנויותיה.

אנגלית קלה וּמנוּקדת

אבן היה גם התחפושת הרשמית של ישראל. באמצעותו היא יכלה להעמיד פנים שהיא נראית כמוהו: היא בת תרבות כמוהו, היא אשת העולם כמוהו, היא רבת ניואנסים כמוהו, היא מדברת אנגלית (ועברית וצרפתית וספרדית וערבית ואפילו פרסית) כמוהו.

“אבן שלנו”, יכלו יהודי התפוצות להגיד, וּלהתמוגג. אפרים קישון כתב בשנים ההן פילייטון נפלא, שבו תיאר את השגריר הבריטי באו”ם מחטט בעצבנות במילון אוקספורד, כדי לעקוב אחרי נאום אבן בעצרת הכללית. רק השגריר השווייצרי ישב נינוח, אבל הכול ידעו שהוא מקדים לקבל את הטקסט מראש, באנגלית קלה וּמנוּקדת.

לשגרירות נולד. אבא אבן הצעיר בלשכה הסגלגלה בבית הלבן, עם ראש הממשלה דויד בן גוריון, אצל הנשיא הרי טרומן, 1951 (המקור: ספריית טרומן)

רק צבר מחוספס ושונא-צילינדרים כיצחק רבין היה מסוגל לעולל לאבן מה שעולל ב-1974. הוא אפילו לא טרח להודיע לו, שהוא לא ייכלל בקבינט הבא. רק אז התחיל אבן לגלות את קולו האמתי, וּלהילחם על דעותיו. היה מאוחר מדיי. הוא נאלץ להתנחם בהצלחות ספרותיות וטלויזיוניות רבות מזומנים מֵעֵבֶר לים.

בחוכמה שלאחר מעשה, כל כך לא רלוונטיות היו תשע שנותיו במשרד החוץ, עד שהרבה ראיונות טלויזיה איתו לא טרחו כלל להזכיר את עברו המיניסטריאלי. מראיינים אמריקניים נוהגים לפנות אל מרואייניהם בתואר הבכיר ביותר שבו החזיקו, גם אם חדלו להחזיק. אבן היה ראוי איפוא להיקרא “השר אבן”. אבל הם קראו לו תמיד, או כמעט תמיד, “השגריר”. זה בעצם מה שהיה, אפילו כאשר היה שר.

לשם השוואה, שלמה בן עמי, שכיהן כממלא מקום במשרד החוץ במשך חצי שנה, וּמינוּיוֹ מעולם לא אושר בכנסת, מוסיף להשתמש בתואר “שר החוץ לשעבר” עד עצם היום הזה. זה בהחלט עוזר לפרנסה, שלא להזכיר את הכבוד.

מחוץ לַהפוגת משה ארנס, בממשלת יצחק שמיר השלישית, ישראל התפרקה והלכה ממורשת אבא אבן. יגאל אלון, יורשו המיידי של אבן, חשש להעמיד את עצמו למבחן אנגלית בין לאומי. הוא נשא את הנאום המסורתי בעצרת הכללית של האו”ם בעברית.

מוגבל, בדיוק כמו שצריך

יצחק שמיר, שירש את משה דיין, הסתדר עוד פחות עם אנגלית. מוּגבּלוּתוֹ שימשה את מְליצי היושר של ארנס, כאשר השתדלו אצל בגין למנות אותו לשר החוץ. בגין ענה להם, אולי ברבע-קריצה, ש”האנגלית של שמיר דווקא השתפרה”. אגב, היא אמנם השתפרה בִּמרוצת הזמן, אם כי נשארה מוגבלת מכל בחינה שהיא. זה התאים לו היטב: הוא העדיף אוצר מלים מוגבל, מפני ששׂיגו ושיחו הדיפלומטי ממילא היה תמיד מסתיים ב”לא”.

בהדרגה, התחפושת של אבן התקלפה. שרי החוץ של ישראל התחילו לא רק לייצג את ישראל, כי אם גם לשקף אותה. התפרצויותיו התקופתיות של שמעון פרס הזכירו את רמת הרטוריקה בישראל. הפומפוזיות של דויד לוי הזכירה שבישראל לא היו רק תלמידי חכמים. אריאל שרון הזכיר ששרי חוץ ישראליים אינם תמיד מועמדים טבעיים להיות חתני פרס נובל לשלום.

ציפי לבני עוררה עניין וסימפטיה, אפילו כאשר לא היטיבה להתבטא באנגלית, ולפעמים אמרה דברים די די מזיקים. אף על פי כן, עצם נוכחותה העידה דברים טובים על החברה הישראלית.

זה לא רע. אין סיבה ששרי חוץ יעוררו רושם כוזב על המדינות שבשמן הם מדברים ועל החברה והתרבות שממנה יצאו. אולי באופן הזה צריך לדון גם את שר החוץ הבא.

כן, אדוניהם השר

לבי לבי לעובדי משרד החוץ. אני חושד שרובם יהיו זקוקים לִמְנוֹת-יתר של שִכנוע עצמי, כדי לקבל את אביגדור ליברמן כדרך שעובדי מדינה בדמוקרטיות מתוקנות מקבלים את המינוי המיניסטריאלי הבא. סוף סוף, הוא נבחר ציבור והם משרתי ציבור; הוא שותף בממשלה לגיטימית, עם רוב בכנסת. הם ה”מנדרינים” המעניקים המשכיות, והוא ה yes, minister התורן.

אבל אחרי שתפוג השפעתה של מְנת-היתר, הדיפלומטים המקצועיים יוזמנו אל לשכת השר, כדי לקבל את הוראותיהם. לא לי להגיד להם מה לעשות, בין השאר מפני שאין לי כל מושג מה אני הייתי עושה במקומם. מותר לקוות לטובתם וּלטובתנו, שהם לעולם לא יצטרכו להרהר באופן שבו יוּשבוּ הדילמות המוסריות במוחו של דיפלומט מקצועי אחד בברלין, ארנסט פון ואייצקר (Weizsäcker), פרטים בכל וויקיפדיה הסמוכה למקום גלישותיך.

אבל המקצוענים בירושלים יידעו בוודאי על איזו מהוראות השר מתנוסס דגל שחור.

שר החוץ נשאר בחוץ

בדמוקרטיות פרלמנטריות מקובל להניח שיש מִדרָג מיניסטריאלי, גם כאשר האחריוּת היא קיבוצית, וכל חבר קבינט נושא בעול במידה שווה.

אֵם הפרלמנטים, הלוא היא הדמוקרטיה האנגלית, העמידה בראש ההיררכיה הזו, מייד לאחר ראש הממשלה, את שר האוצר. למען האמת, האוצר מופיע בתוארו הרשמי, הארכאי, של ראש הממשלה עצמו. הוא The First Lord of the Treasury.

זה המחזיק בתיק האוצר הוא למעשה אם גם לא להלכה האיש מס’ 2 בממשלה. הוא אפילו מתגורר בִּשכֵנוּת מיידית לראש הממשלה, ברחוב דאונינג מס’ 11 (מספר 10 שייך לָראש). סיכוייו של שר אוצר להיות ראש הממשלה בדרך כלל גדולים מֵאֵלֶה של כל שר אחר.

ראש הממשלה הנוכחי של בריטניה, גורדון בראון, היה שר האוצר במשך עשר שנים; ראש הממשלה השמרני האחרון, ג’ון מייג’ור, הגיע לשם מכהונת שר האוצר; הרולד מקמילן הובהל לשם ממשרד האוצר (1957), כדי למחות את העקֵבות של כשלון המלחמה נגד מצרים; נוויל צ’מברלין – אוי, אוי, אוי – הגיע לשם ממשרד האוצר, ב-1937. הרשימה הזו כוללת את ענקי המאה ה-19 בנג’מין דיזראלי, ויליאם גלדסטון ורוברט פיל. גם מי שלא הגיעו במישרים בדרך כלל בילו איזה זמן במשרד האוצר. ווינסטון צ’רצ’יל, למשל, היה שר האוצר במשך חמש שנים.

מה מעניין שמשרד החוץ לא היה מִקפּצה טבעית לַפִּסגה. אחרון שרי החוץ שעלה למעלה היה ג’יימס קלהן, ב-1976. במרוצת הקריירה הארוכה שלו הוא שימש גם שר הפנים וגם, כמובן, שר האוצר. הוא היה היחיד בתולדות מפלגת העבודה הבריטית שעבר ממשרד החוץ לדאונינג 10. אחרון השמרנים שנכנס בדלת הזו היה לורד יוּם, ב-1963. קדם לו אנתוני אידֶן, ב-1955.

אולי אין זה מקרה בלבד, שכל השלושה נעשו ראשי ממשלה לאחר שקודמם התפטר, לא באמצעות בחירות כלליות חדשות; שלושתם שירתו שלוש שנים או פחות, וּשלושתם זכורים על כשלונות היסטוריים. אחד התפטר מקץ שנה וחצי; שניים הובסו בבחירות הבאות.

ארה”ב אינה שוות-ערך בדיון הזה, מפני שֶבּה, בדרך כלל, לחברי קבינט אין מעמד פוליטי מִחוץ לקבינט, הם משרתים לא על פי התור, או על פי השפעתם, אלא מפני שהנשיא חפץ בִּיקרם. אבל גם כך מעניין עד כמה פחת והלך משקלה הפוליטי של כהונת מזכיר המדינה.

ארבעה מִששת הנשיאים הראשונים של ארה”ב שימשו מזכירי מדינה במִמְשְלִֵי קודמיהם. כמה מן המדינאים החשובים ביותר של זמנם שימשו מזכירי מדינה לפני מלחמת האזרחים. לינקולן מינה את יריבו הבולט ביותר למזכיר המדינה. מאותו הזמן ואילך כמעט אין למצוא בכהונה הזו פוליטיקאים עם עתיד. הילרי קלינטון היא הפוליטיקאית כבדת-המשקל הראשונה המגיעה לשם, לאחר שניסתה להיבחר לנשיא, מאז אדמונד מאסקי, ב-1980 (הוא כיהן רק שבעה חודשים). לפניו היה צ’ארלס אוואנס יוּז, ב-1921.

אין זאת אומרת שלא היו מזכירי מדינה בולטים, או רבי השפעה. משום מה, ב-50 השנה האחרונות היה אפשר למצוא אותם בצד הרפובליקני: הנרי קיסינג’ר, ג’ון פוסטר-דאלס, ג’ורג’ שולץ, ג’יימס בייקר. אבל גם רב הכוח שבהם לא הגיע למחלקת המדינה עם עבר פוליטי עצמאי, ואיש מהם לא הצליח להתחיל קריירה פוליטית לאחר מחלקת המדינה. למען האמת, רק אחד – ג’יימס בייקר – ניסה, בלב ולב, ומיהר לוותר. (גם אלכסנדר הייג ניסה, אבל הוא נחשב לכשלון חרוץ במחלקת המדינה.)

מדוע? אולי מפני שמאז מלחמת העולם השניה, כהונת מזכיר המדינה נתפסה יותר ויותר כ”דיפלומט הראשי”. זו לא היתה כוונתם של מייסדי הרפובליקה. מזכיר המדינה נועד להיות החבר הבכיר ביותר בקבינט, לא שר החוץ בתור שכזה. מאז הדיפלומטיזציה של הכהונה, היה אפשר למצוא בה מספר גדל של דיפלומטים ושל טכנוקרטים. זה בוודאי לא היה עולה על דעתם של מייסדי הרפובליקה ושל מנסחי חוקתה.

בישראל, שלושה שרי חוץ נעשו ראשי ממשלה, לא בזכות עצמם, לפחות לא בתקופת הכהונה הראשונה, אלא בזכות התפטרותם של קודמיהם, או, במקרה טראגי אחד, בעקבות רצח ראש הממשלה. הראשון והשלישי לא האריכו לכהן. השני היה עסוק רוב הזמן בקרבות בלימה נגד מתנגדיו בתוך המפלגה, וּכהונתו התייחדה בפחות דינמיקה מזו של כל ראש ממשלה לפניו או אחריו.

בסופו של דבר, בַּמציאוּת הישראלית אין לשום חבר קבינט הסיכוי להתמודד עם שר הבטחון במשקל פוליטי או בשיעור חשיפה. מותר להניח שמן הטעם הזה, אביגדור ליברמן היה מבַכּר להיות שר הבטחון.

מצד שלישי, בנימין נתניהו מעולם לא היה חבר קבינט כאשר נעשה ראש הממשלה. התוצאות אמנם דיברו בעדן, כשלונו המבעית בשנות ה-90 היה המקור  של רוב אסונות ישראל מן הזמן ההוא ואילך – אבל אפשר בהחלט להעלות על הדעת נסיבות שבהן ראש מועצה כריזמטי מן הגליל העליון, כמו למשל ברק פחימה, יוכל לדלג על כל המשוכות המיניסטריאליות, ולאתחל את המערכת. אני מוסיף להתכתב אתו, וכמובן אעדכן.

זיהוי מלא, או לפחות ציון כתובת של אתר רשת, הם תנאים מקדימים לפירסום.  מסרים יושמטו בהיעדר זיהוי בלי קשר לתוכנם.  תודה. 

ניתן לקבל עדכונים בדואר אלקטרוני על רשימות חדשות באתר. להרשמה לחצו כאן.

 

5 Responses to “הרבה שיער על החזה”

  1. יואב (לונדון) הגיב:

    “אולי אין זה מקרה בלבד, שכל השלושה נעשו ראשי ממשלה לאחר שקודמם התפטר, לא באמצעות בחירות כלליות חדשות” בוודאי שזה לא מקרה, בדרך כלל ראש הממשלה המכהן מתמודד בבחירות, וחילופי הראש נעשים תוך כדי הכהונה. מצב שבו אולמרט הוא ראש ממשלה, אבל ליבני עומדת בראש המפלגה (או פרס ורבין ב-77) הוא מצב מוזר מאד.

    ובישראל כמובן 5 שרי חוץ הפכו להיות ראשי ממשלה (שרת, מאיר, שמיר, פרס וברק) ושני ראשי ממשלה הפכו להיות שרי חוץ (נתניהו ופרס)…

  2. יואב קרני הגיב:

    לא ירדת לסוף דעתי. אני נסיתי לטעון שעלייתם של שלושת שרי החוץ להנהגת מפלגותיהם לא היתה טבעית, הם היו חלשים במיוחד, ונסיונם להיבחר בזכות עצמם לא עלה יפה.

    אגב, מה שאתה חושב ליוצא דופן — ראש ממשלה שאינו מנהיג את מפלגתו בבחירות — הוא יוצא דופן קצת פחות. בן גוריון הנהיג את מפא”י בבחירות לכנסת השלישית, אף כי ראש הממשלה היה משה שרת, שניהם מאותה המפלגה.

    ושים-נא לב — מדוע אני צריך לחזור ולפרש את מה שכתבתי די במפורש — שמשרד החוץ לא היה מקפצה ישירה לראשות הממשלה אלא בשני מקרים בלבד, שרת ושמיר.

    אגב, אם רצונך להוסיף ולהגיב — אני אשמח — יהיה עליך להזדהות בשמך המלא, או לכתוב אליי במישרים. תודה.

  3. יוסי דר הגיב:

    ג’ודי עלולה לכעוס עליך על שלא הזכרת את סטיב…
    והרי הוא דוגמא מובהקת לכך ששר החוץ התרוקן ממעמדו.
    שכן הוא הגיע לתפקיד שר החוץ – למעשה נבעט לתפקיד – היישר ממשרד האוצר – שם הוא לא ממש עשה חיל בלשון המעטה.

  4. מאור פרץ הגיב:

    יואב, ליברמן אינו תומך בטרנספר וממילא לא בגירושים. הרעיון של ליברמן הוא החלפת שטחים ואוכלוסיות, כלומר אף ערבי-ישראלי (“פלסטינאים” כפי שהם נוהגים לכנות עצמם בשני עשורים האחרונים) לא יפונה מביתו, הם פשוט יהיו אזרחי פלסטין. אני לא רואה סיבה מדוע אדם שמגדיר עצמו פלסטינאי וחפץ לקבל זכויות לאומיות כפלסטינאי יתנגד למהלך שבו תוחלף אזרחותו הישראלית באזרחות פלסטינאית מבלי שיועתק מקום מגוריו, מלבד לסיבה שהוא חפץ באי קיומה של מדינה יהודית באיזשהו שטח בין הים לירדן. אני בטוח שאפילו אתה תגיד שהתנגדות לקיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית היא לא נימוק רציני לפסילת איזושהי תכנית מדינית על הסף. החלפת שטחים ואוכלוסיות לא מוגדרת כ”פשע מלחמה” (אלא אם כן אתה רואה גם בחלוקה בין הודו לפקיסטן כפשע מלחמה).
    גם אני מודאג מאוד מההתחזקות של ליברמן, פחות בגלל עמדותיו המדיניות ויותר בגלל עמדותיו הכלכליות-חברתיות (או יותר נכון לומר אנטי-חברתיות), עמדותיו בנושא ממשל ומשטר ועמדותיו בנושאי משפט ושלטון-החוק. ליברמן הוא פוטיניסט מובהק. “פוטיניסט” הוא כינוי שהרבה יותר הולם אותו מאשר הכינוי פשיסט. די לי בהתבוננות כיצד ליברמן מנהל את מפלגתו שלו כדי לנמק מדוע אני חושש כל כך מהיום בו הוא ינהיג את מדינתנו. איני זקוק לשום נימוק נוסף.
    בכל מקרה, בין הברירה לתת לליברמן את משרד החוץ או לתת לו את משרד הביטחון (משרד האוצר, תקנו אותי אם אני טועה, תמיד נשאר אצל המפלגה שהרכיבה את הקואליציה), עדיף לתת לו את משרד החוץ, בדיוק בגלל שמשרד הביטחון הוא מקפצה הרבה יותר טובה להנהגת המדינה בעתיד.

    מושיק, אם אתה נתקף בחילה לנוכח פשעיהם של הבדואים בסביבת מגוריך, הפעל לחץ על הממשלה שתקצה להם יותר משאבים להשכלה ותעסוקה, כדי שתהיה להם יותר אפשרות להשתלב בחברה הישראלית וכך הצורך שלהם בגניבה לשם פרנסה ממילא יפחת. המציאות מוכיחה שככל שיש לאוכלוסיה מסוימת יותר רווחה, תעסוקה והשכלה כך גם הגידול הדמוגרפי של אוכלוסיה זו קטן משמעותית, כך שאתה יכול לדאוג לרווחת הבדואים לאו דווקא מאהבת מרדכי.