מה שרואים משם: איך מצטיירת המלחמה בעתוני העולם — סִדרָה נמשכת

ילדה לבנונית פצועה נישֵׂאת בזרועותיו של איש בטחון (?) ברחוב מופצץ של דרום ביירות – על עמוד השער של העתון ‘לה פְּרֶנסה’, היוצא בטֶגוּסיגַלפַּה, בירת הונדורס הקטנה שבאמריקה המרכזית. הכותרת מתחת לתמונה – “ישראל אומרת כי העולם הרשה לה להמשיך את המלחמה”. ההכרזה האומללה הזו, מגרונו של חיים רמון, הכתה גלים בכל העולם ביממה האחרונה, וזכתה לגינויים מתפלצים, אפילו מוושינגטון.

העתון ההונדורני אינו מרבה לדווח על העולם החיצון בעמוד השער שלו. בדרך כלל הוא מעדיף גוויות מקומיות. הונדורס היא בעלת ברית קרובה של ארה”ב. יש בה קהילה ניכרת של יוצאי המזרח התיכון, שהמקומיים מכנים Turcos, או ‘טורקים’, מפני שראשוניהם באו בזמן הקיסרות העוסמנית. יש גם קהילה יהודית קטנטנה אך רבת השפעה.

3 Responses to “מה שרואים משם: איך מצטיירת המלחמה בעתוני העולם — סִדרָה נמשכת”

  1. שלומי שטרית הגיב:

    יואב שלום,
    אני מעריך כי לא תסכים עמי, אך אני רואה בעיסוק התקשורתי האובססיבי בנו ובמלחמותינו תסמין למחלת הנפש אותה אבחן בזמנו ד”ר פינסקר.
    האם, לדעתך, היתה הפצצת ביירות זוכה לסיקור דומה לו סוריה היתה התוקפת? מדוע רצח העם המתבצע כרגע בסודאן ובצ’צ’ניה אינו מאוזכר בשום מקום? מישהו יכול לצטט בע”פ את מספר האזרחים העיראקיים שנהרגו בתקיפות ארה”ב ובריטניה?

    אין אני טוען ש”לא חשוב מה יאמרו הגויים”. חשוב ואפילו חשוב מאוד. אך עלינו להפנים את העובדה כי דעת הקהל בעולם מוטה א-פריורית נגדנו וכי יקשה עלינו מאוד לשכנע בצדקתנו.

  2. יואב קרני הגיב:

    אני מודה שאני קצת מאוכזב. חשבתי את הפורום הזה למקום שבו אנשים-שאינם-בטוחים-שהם-צודקים מחליפים דעות בטון רציני וענייני ומאופק. אני מבַכֵּר ויכוח על פני איפיונים פסיכופתולוגיים.

    אין זאת אומרת שאין פסיכופתולוגיה — למשל בעודף ההיזקקות של קריקטוריסטים אירופיים למוטיבים של השואה כדי לנגח את ישראל. אבל כאשר ישראל מפציצה בוקר וערב עיר בירה חשובה היא אינה יכולה להתלונן על תשומת הלב שהיא מעוררת. עד כמה שידוע לי, שום עיר בירה אחרת לא הופצצה בימים האחרונים מן האויר.

    אני קצת מצטער על הנטיה להשתמט מדיון בביקורת באמצעות איפיון מניעיו של המבקר. אינני חושב שדעת הקהל בעולם “מוטה א-פריורי” נגד ישראל. בוודאי לא בארה”ב, שבה סקר אחרון מראה העדפה מסיבית של ישראל. אבל גם אלה המעדיפים אינם מבינים בהכרח מדוע ישראל צריכה להרוס גשרים וגנרטורים בטריפולי, כדי להוציא את החיזבאללה מבינת ג’בייל. אולי יש סיבה, אבל אי אפשר לייחס “מחלת נפש” למי שאינם מצליחים להבין אותה.

  3. שלומי שטרית הגיב:

    יואב, צר לי על שאכזבתיך. אבל אודה בשמחה ב”אשמה”: אני משוכנע עד עמקי נשמתי בצדקתי. עם זאת, ייתכן וניסוח תגובתי לקה בחסר – התכוונתי להציע את האנטישמיות, שלדעתי נפוצה בהרבה ממה שאנו מאמינים, כסיבה העומדת מאחורי העניין המוגזם שאנו מעוררים בעולם. בניגוד לטענתך, אינני משתמט מדיון ענייני ביקורת, אך אני בהחלט מבקש לקחת בחשבון את מניעיו של המבקר כשהם, לדעתי, יותר מקצת רלוונטיים לדיון. עם זאת, אין בכך משום טענה כי איננו שוגים לעולם, או מתן הצדקה לכל פעולה שהיא מצידנו כי “העולם נגדנו”.

Leave a Reply