Pronunciamiento

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=h5vyMSfvbpM&[/youtube]

הנה כי כן, כמו בכל הפיכה צבאית מסודרת. תחילה באה ההכרזה, מה שמכנים בלשון הקודש של כל ההפיכות הצבאיות, הלוא היא הספרדית, Pronunciamiento.

הקריין מציג את ראש המועצה העליונה של הכוחות המזוינים, הודעה מס’ 1, ואז עולה פילדמרשל טאנטאווי על המירקע להודיע שהגיע הזמן להציל את האומה.

כה אלגנטי. אל נכון, שיעור-חובה בכל אקדמיה צבאית בעולם הערבי: למד-נא איך להפיל את השלטון, צוער צעיר שלי.

עוד מעט קט יופיע גם הקיסר המודח, כדי ליפול על חרבו, או לחתוך את ורידיו באמבטיה (ריטואל רומאי), או לנסוע לגרמניה כדי לבלות את שארית חייו בטירה מבודדת (ולקוות שהאינטרפול לא יאכוף את צו ההסגרה).

הנה ימים באים.

6 Responses to “Pronunciamiento”

  1. אורן הגיב:

    Muy Lindo y Simpatico

    יפה מאוד על הידע בספרדית! סחתיין!

  2. מאיר אברמוביץ הגיב:

    נחמד .

    עולה בי הרהור ושאלה למה זה קורה במדינות מסויימות — ולא קורה בתרבות המערבית, לפחות מאז סיום מלחמת העולם השניה.

    • יואב קרני הגיב:

      “לפחות” בתהייתך היא הנותנת.

      מלחמת העולם השניה שינתה את מהלך הפוליטיקה המערבית. כוחניות, השפעה של צבא, השפעה של כנסיה, מגמות אוטוריטריות — שמילאו תפקיד כה מרכזי וכה טראגי לפני המלחמה — טוטאטו אל מעמקים חשוכים. המחיר היה 50 מיליון בני אדם.

      זכור-נא מה קרה באירופה בשנות ה-20 וה-30, עם הפיכות צבאיות בספרד, בפורטוגל, בפולין, ביוון, בכל אחת מן הארצות הבלקניות, בהונגריה; מלחמות אזרחים בספרד, בהונגריה, באוסטריה, באירלנד; סף מלחמת אזרחים ונסיונות הפיכה בצרפת; וכמובן עליית הפשיסטים והנאצים באיטליה ובגרמניה.

      גם כך, באירופה הלא-קומוניסטית היו לאחר המלחמה שלושה משטרים צבאיים ברוטליים עד אמצע שנות ה-70 (ספרד, פורטוגל, יוון). בצרפת היה נסיון התקוממות של חלק מן הפיקוד העליון של הצבא, כאשר דה גול החליט להסתלק מאלג’יריה. על מה שהיה באירופה הקומוניסטית אין צורך להכביר דברים: היא היתה שטח כבוש, גולאג טוטליטרי.

      אינני יודע אם אתה כולל את אמריקה הלטינית, או חלקים שלה, ב”מערב”. אבל אם כן, ואני שחושב שבדין, מוטב לזכור מה קרה בארגנטינה, בצ’ילה, באורוגוואי — ארצות עם צביון אירופי, לבן, שמשלו בהן שלוש מן הרודנויות האכזריות ביותר של ימינו.

      איש אינו מחוסן מפני הנגיף האוטוריטרי.

  3. רון הגיב:

    ראו נא את פוטין, ראו נא את אורבאן, ראו נא את ליברמן.
     איש אינו מחוסן מפני הנגיף – אכן כך. כמה מצער.

Leave a Reply