ועכשיו: סקר דעת קהל חדש בקליפורניה חוזה תבוסה ניצחת לארנולד שוורצנגר

 

 

‘לוס אנג’לס טיימס’ חיכה עד יום א’ בבוקר, כדי לגלות את התוצאה החשובה ביותר של סקר דעת הקהל שלו (חלק ראשון פורסם אתמול, ראו למטה): לקְרוּס בוסטמנטה יש יתרון ברור במירוץ למושל קליפורניה. הוא נהנה מתמיכת 35 אחוז מן הנשאלים, בעוד שארנולד, הו ארנולד, מקבל רק 22 אחוז.

 

זה הסקר הראשון המעמיד את שוורצנגר בעמדת תבוסה כל כך נחרצת, והוא מאשר, אולי, את הנטיה של השבועיים האחרונים: הודעת ההתמודדות שלו העניקה לו חשיפה פתאומית ומרוכזת, העלתה אותו אל שיאים של תמיכה, אבל מאז הראו כל הסקרים שהוא יורד אל רמה של 25 אחוז ופחות. בוסטמנטה, לעומת זאת, עומד בסימן עליה. עד עכשיו שום סקר לא העניק לו יותר מ-25 אחוז.

 

אבל…

 

אבל כמעט חצי הנשאלים אומרים, כי יתכן שֶישַנוּ את דעתם עד יום ההצבעה (שבעה באוקטובר), אחוז הצריך לגרום כאב-בטן עז לכל אסטרטג פוליטי.

 

אבל הסקר הזה נערך לפני שביל סיימון, המועמד הרפובליקני למושל בבחירות של השנה שעברה ואיש האגף הימני של המפלגה, הודיע שהוא מסתלק מן המירוץ (במוצ”ש, שעון ישראל). הסקר העניק לסיימון ששה אחוזים. אין זאת אומרת שהאחוזים האלה יעברו אוטומטית לשוורצנגר, אבל יתכן שפרישת סיימון תתחיל מומנטום של הסתלקות טוענים רפובליקניים אחרים.

 

המפלגה הרפובליקנית עושה כמיטב יכולתה להפוך את שוורצנגר לנושא הדגל היחיד שלה. הסקר מאשר את הגיונה. צירוף כל הקולות הניתנים כרגע לרפובליקנים מוצהרים – שוורצנגר (22 אחוז), טום מֶקלינְטוֹק (12 אחוז), פיטר יוּבֶּרוֹת’ (שבעה אחוזים), ביל סיימון לפני שֶפָּרַש (ששה אחוזים) – מגיעים ל-47 אחוז.

 

הפעם הבאה?

את המושל דייוויס הקליפורנים אינם סובלים. כל הסקרים מראים שיעורים עצומים של אנטיפתיה. איך, אם בכלל, הוא יהיה מסוגל לסַכֵּל את נסיון ההדחה? באמצעות הבהרה מלֵאָה וצבעונית של התוצאות, אם משאל-הדחה יעלה יפה.

המשאל הנוכחי התאפשר בזכות השקעה של כמה מיליוני דולרים מִצַד פוליטיקאי רפובליקני עשיר, שמימן את איסוף החתימות: היו נחוצות קצת פחות ממיליון, הוא אסף קצת יותר ממיליון.

במדינה של 35 מיליון בני אדם יהיה תמיד אפשר למצוא מיליון מצביעים שֶיִרצוּ משאל חדש. הַגיעוּ נא בנפשכם מה יקרה בקליפורניה, אם אחת לכמה חודשים מיליונר דמוקרטי יאסוף חתימות להדיח מושל רפובליקני, שהחליף את הדמוקרטי במשאל-ההדחה הקודם; הרפובליקני יוּדַח, ומיליונר רפובליקני יאסוף די חתימות כדי להדיח את המַדיח של המַדיח. וכך הלאה, עד שקליפורניה תתאַדֶה.

בחוק הקליפורני יש רק מגבלה אחת על משאל-הדחה: הוא יכול להיערך לא פחות מששה חודשים לאחר המשאל הקודם. זה מושלם. ששה חודשים לאיסוף החתימות — והופ, הצבענו.

אם חָזוּת כזאת לא תטיל על הקליפורנים פחד, או אז לא יהיה מנוס מלהסכים עם טרומן קַפּוֹטֶה, שכל שנת חיים בקליפורניה גוֹרַעַת שתי נקודות מן ה IQ (כן, אני יודע, סיפור ישן וחָבוּט).

איך מעבירים אותם איפוא לארנולד? זה לא פשוט. מקלינטוק, למשל, הוא המועדף של הימין השמרני בקליפורניה, שהוא מגובש מאוד ואידיאולוגי מאוד, ונוטה להתרכז בחלקים הדרומיים של המדינה. מֵחֲלָצֵי הימין הזה יצא רונלד רייגן, אבל מֵחֲלָצָיו יצאו גם לא מעט מועמדים דון-קישוטיים שלא הרחיקו לכת. הימין הזה מתבונן בחשד ניכר בשוורצנגר.

 

אשר ליוברות’, הוא כנראה המועמד רב-הכישורים ביותר אצל הרפובליקנים, לשעבר מפקח ליגת הבייסבול והמארגן של אולימפיאדת לוס אנג’לס (1984), והוא גם ממַמֵן מכיסו חלק ניכר ממסע הבחירות שלו. אני מנחש שהוא ממתין לאפקט המעידוֹת הבלתי-נמנעות של שוורצנגר, ומקווה להיבָּנוֹת מֵהֵן. הוא ללא ספק אדם מרשים ומיושב, ואם הרוח תתחיל לנשוב נגד שוורצנגר אפשר להעלות על הַדַעַת מצב שבו שוֹעֵי המפלגה הרפובליקנית דווקא ידחקו בארנולד לפרוש, משהו מֵעֵין סקרי דעת הקהל של מפלגת המרכז שהמליכו לבסוף את יצחק מרדכי ב-1999.

 

‘לוס אנג’לס טיימס’ מפרסם הבוקר ידיעה מעניינת, ואולי רבת פוטנציאל, על יחסו המשתנה של הימין האידיאולוגי האמריקני אל שוורצנגר: מן החשדנות של הימים הקודמים, אפילו איבה גלויה, אל מידה של הערכה ואולי אפילו תמיכה. אם יש בזה ממש, ואם זה יימשך, אולי זה ישפיע גם על הימין הקליפורני.

 

את שוורצנגר כל זה מעמיד בדילמה לא מבוטלת. מצד אחד, קליפורניה היא מדינה ליברלית וסובלנית, ומאז רונלד רייגן (1970) לא נבחר בה מושל המזוהה עם הימין הנוקשה. זה אומר שמוטב לשוורצנגר להצטייר כפרוגרסיבי בענייני חברה, שמרן בענייני כספים (נוסחה מועדפת של אלה הרוצים למשוך תמיכה קצת משמאל, קצת מימין). לעומת זאת, הוא צריך לשאוב את קולותיהם של סיימון הפורש ושל מקלינטוק המתמודד-מאוד, והקולות האלה יבואו אליו רק אם יתיימן. אבל אם יתיימן, קולות רפובליקניים התומכים בו עשויים לעבור אל מועמדים אחרים, שוליים יחסית.

 

בקיצור: אם ארנולד חשב שהוא יכבוש את קליפורניה בהליכה, הוא טעה. חמש-מאות שכיבות שמיכה ביום, לא פחות.

 

 

3 Responses to “ועכשיו: סקר דעת קהל חדש בקליפורניה חוזה תבוסה ניצחת לארנולד שוורצנגר”

  1. רון הגיב:

    יש טענה זדונית לפיה שווראצנגר לא נועד לרוץ מלכתחילה.
    הרעיון להפיץ שמועה שהוא מתמודד נועדה במקורה לקדם את “שליחות קטלנית 3: שובן של המכונות”. לאחר שהמומטום החל להיבנות והיקף הרייטינג הפוטנציאלי התגלה, מישהו כבר חשב, “היי, זה רציני”.

  2. יואב קרני הגיב:

    אני כשלעצמי נוטה לפקפק. יומרותיו הפוליטיות של שוורצנגר ידועות זה שנים. הוא מילא תפקיד מרכזי במשאל-עם על ימי חינוך ארוכים בבתי ספר בשנה שעברה. רינונים על אפשרות שיתמודד על כהונת המושל נשמעו עוד בבחירות הקודמות. ההנחה היתה שהוא אומנם יתמודד ב-2006. הימנעות מהתמודדות הפעם היתה מסכנת את סיכוייו. אילו היה נבחר רפובליקני אחר, הרפובליקני הזה היה חוזר ומתמודד ב-2006.

  3. ירדן הגיב:

    ולדוגמא:
    http://www.amigovernorornot.com

    מי יכול להיות מושל, גרסת השעשועון

Leave a Reply