הלאה המדע, הלאה אמריקה

התפרסם במהדורה המודפסת של ‘גלובס’, 30-29 במאי

 

 

 

מ

ה המשותף לנשיא שנוי במחלוקת ושָׂשׂ-אלֵי-קרב – ולנסיך לא-מאושר, המוסיף לחַפש את עצמו בצד הלא-נכון של 50, חוץ מזה ששניהם לשלטון יוּלדוּ? הם נקלעו פחות או יותר באותו הזמן אל עֵין הסערה של מאבק טרנס-אטלנטי, שיש בו כל כך הרבה יותר מאשר אי-הסכמות על עיראק, או על מפות דרכים מזרח תיכוניות.
 
בשבוע שעבר, הנשיא ג’ורג’ בוש יצא בהתקפה חסרת תקדים על מדיניות הַסַחַר של האיחוד האירופי. הוא האשים את האיחוד, שהוא מכשיל את מאמצי ארה”ב לסיים את הרעב ביבשת אפריקה, לא פחות. הסיבה: הקשיים שהאיחוד מערים על יְצוּא של מזון, אשר עבר הנדסה גנטית.

 

הנסיך הוא יורש העצר הנצחי של בריטניה, צ’ארלס. הוא חולל בסוף החודש שעבר סערה קטנה בקהילה המדעית, כאשר הזהיר מפני התוצאות ארוכות-הטווח של נאנוטכנולוגיה, הלוא היא המָנוֹף של המהפכה המדעית הבאה.

 

הנשיא, שָנוּי במחלוקת כאשר יהיה, כמובן חשוב לאֵין ערוך מן הנסיך. צ’ארלס הוא דמות קצת פאתטית. בעיני חלק ניכר של הבריטים מתמזגות בו רוב התכונות הרעות, שֶשוּרה של נסיכים גרמניים קטנים הורישו לבית המלוכה בשלוש מאות השנה האחרונות. נסיונותיו התקופתיים לדבר על ענייני סביבה ואדריכלות מעוררים עליו קיתונות של לעג. חבל, מפני שלפעמים הוא אומר דווקא דברי טעם, או לפחות דברים המצריכים מחשבה.
 
דבריו בִּגנוּת הנאנוטכנולוגיה התקבלו בצינה. פוליטיקאים שׂמאליים חזרו והזכירו, שהגיע

הזמן לכונֵן רפובליקה. אנשֵי מדע אמרו, כי מוטב לנסיך לגוון את מקורות המידע שלו, ולא להסתפק במדע בדיוני, או במדע פופולרי, כאשר הוא בא לדבר על מדע רציני. אבל טעות תהיה להניח, שצ’ארלס לבית ווינדזור ראה מֵהרהורי לִבו. הנסיך, על האינסטינקטים האנטי-מודרניים שלו (או אנטי-פוסט-מודרניים), מְשַקֵף אסכולה אירופית.
 
מלחמת מְאַסֵף בת 200 שנה
 
לאסכולה הזו יש ביטויים אנקדוטיים, ויש ביטויים רציניים; היא משתקפת פוליטית בארגונים קיקיוניים, אבל לפעמים היא ניכֶּרֶת בתהליך קבלת ההחלטות של ממשלות ושל רָשוּיוֹת רב-לאומיות. בשנים האחרונות היא לבשה כל מיני צורות, כמו “פונדמנטליזם ירוק” (בייחוד בגרמניה), כמו אנטי-גלובליזציה (בייחוד בצרפת).
 
הקורא אינו צריך לטעום בדברים האלה ביטול כולל של טענות התנועה האנטי-גלובלית, ובוודאי לא של שוחרי איכות הסביבה. אני רק טוען, באופן לא-מקורי, שֶלחֵלֶק מן הפעילים בתנועות האלה יש מניעים הרבה יותר מורכבים; מניעים, היונקים מריאקציה אירופית, שמנהלת זה מאתיים שנה מלחמת מְאַסֵף נגד מהפכות תעשייתיות ומדעיות.
 
אלמנטים של הריאקציה הזו ניכרים בַּמגַמות האנטי-אמריקניות הגוברות באירופה בשנתיים האחרונות. צריך לחזור ולהטעים, כי עצם הביקורת על ארה”ב היא לגיטימית לחלוטין. לא כל ביקורת על אמריקה היא תוצאה של אנטי-אמריקניוּת, כשם שלא כל ביקורת על ישראל היא תוצאה של אנטישמיות. אבל גם פה, גם שם, יש פתולוגיה.
 
לרוע המזל, כאשר יַעדי הפתולוגיה הזו מזַהים אותה, הם נוטים לאַבֵּד את שיווי משקלם, ולהניח מייד כי יש רק פתולוגיה. האמריקנים סיגלו לעצמם את ההֶרגֵל הזה רק לאחרונה, ישראלים כמובן מוּרגָלים בזה כמעט מאז ומעולם. הכלל הוא שפתולוגיה מניבה פתולוגיה, ובמערכת היחסים החשובה ביותר לַעתיד הדמוקרטיות המערביות – זו שֶבֵּין ארה”ב לאירופה – יש קצת יותר מדיי פתולוגיה.
 
המחלוקות על מדע וטכנולוגיה באות בשעה שהאמריקנים והאירופים עומדים על סף משבר חסר תקדים ביחסי הסחר ביניהם. האירופים תבעו מארה”ב, באמצעות ארגון הסחר העולמי, לחדול לסַבּסֵד יצוא אמריקני באמצעות הקלוֹת מס נדיבות לתאגידים. ארגון הסחר פסק לטובת אירופה, והעניק לארה”ב ארכה, עד ספטמבר השנה, לבטל את ההקלות.
 
אם ארה”ב לא תעמוד בלוח הזמנים, ארגון הסחר יַתיר לאיחוד האירופי להטיל עיצומים מסחריים בהיקף שלא היה כמותו. תיאורטית, אין זה מן הנמנע שבבוא הסתיו תיפתח מלחמת סַחַר טרנס-אטלנטית, שאת תוצאותיה הכלכליות והמדיניות קשה לחזות. איש אינו להוט ללחוץ על ההדק, אבל האצבעות סמוכות אליו מאוד.

 

“מצודת אירופה”

 

וושינגטון מצידה מאמינה, ששיקולים פוליטיים הניבו לאחרונה כמה מהלומות מסחריות לתאגידים אמריקניים באירופה. ‘פראט אנד וויטני’ (השייכת לענק הטכנולוגיה UTC) מלקקת את פצעיה, לאחר שנכשלה במיכרז של 2.5 מיליארד דולר לייצור מנועים בשביל ‘איירבוס’. המיכרז הוענק לתאגיד אירופי, אף על פי שהצעת פראט אנד וויטני היתה זולה יותר.
 
כיוצא בזה, הנציבות האירופית בבריסל עומדת כנראה להכשיל נסיון של תאגיד האחזקות הענקי
GE להשתלט על תעשיית תרופות בפינלנד, ששמה Instrumentarium. בריסל כבר הכשילה בעבר נסיון של GE להשתלט על תעשיית הטכנולוגיה Honeywell.
 
לפני 11 שנה, כאשר האירופים חתמו על אמנת מאסטריכט, שעל יסודה קם האיחוד האירופי הנוכחי, לנשיא ארה”ב היו ברכות מסויגות. ג’ורג’ בוש האב אמר, “הבה נקווה שאחדות אירופה לא תהפוך למצודת אירופה        (
Fortress Europe)”. לשון אחר, הבה נקווה שכאשר אירופה מבטלת את גבולותיה הפנימיים, היא לא תקיף את עצמה בחומות עבות מפני העולם הלא-אירופי.
 
החשש הזה היה מעוּגָן בהיסטוריה רבת ימים. נפוליאון היה המאַחֵד הראשון של אירופה מאז קארל הגדול, והוא הֵגיף את שעריה לפני סחר זָר, שהיה בייחוד סחר בריטי. מדינות אירופיות יצאו למסעי כיבושים מעבר לים, כדי להקים אזורי-סחר עולמיים אקסקלוסיביים.
 
יעד המלחמה העיקרי של יפאן ב-1941 היה לכונן איזור סחר בלבדי במזרח אסיה, שבו יוכרחו הכול לקנות את מוצריה, ולמכור לה חומרי גלם זולים. ארה”ב נקלעה לעימות דיפלומטי עם יפאן, עוד לפני פרל הארבור, בנסיון למנוע היווצרות של גוש-סחר כזה.
 
לפני שקמה הידידות האנגלו-אמריקנית של ימי מלחמת העולם השניה, האימפריה הבריטית עמדה כעצם בגרונה של אמריקה. פירוקה של האימפריה הזו היה לאמתו של דבר מיעדי המלחמה האמריקניים, כפי שאישר הנשיא פרנקלין רוזוולט כמעט במפורש.[X=nextPage=X]

(המשך)

 

נהמה זועפת

 

החשדנות האמריקנית כלפי אחדות אירופה הפכה בחודשים האחרונים לנהמה זועפת. זו בין השאר תוצאת משקלם הדיספרופורציונלי של החקלאים בפוליטיקה האמריקנית. אף כי הם מתרכזים במדינות קטנות-אוכלוסים, בייחוד במערב התיכון של ארה”ב, הם משמשים לא פעם לשון מאזניים. נציגיהם בקונגרס מגיעים לכהונות-מפתח.

 

למשל, יושב ראש ועדת הכספים רבת הכוח של הסנאט הוא אחד מהם, צ’ארלס גראסלי ממדינת איובה. גראסלי נזף לפני חודשיים וחצי בפומבי בשר לענייני סחר בין לאומי של ארה”ב, בגלל ההגבלות האירופיות

 על יצוא מזון מהוּנדָס גנטית (להלן, לשם הקיצור, מה”ג). כל היצוא הזה מחזיק בערך

300 מיליון דולר, לא הרבה בעוגה הכללית, אבל הרבה מאוד בשביל המדינות החקלאיות הקטנות.

 

נזיפת גראסלי באה בשעה לא נוחה לבית הלבן, כאשר היה זקוק לגראסלי לשם אימוץ חבילה רדיקלית של קיצוצי מסים. המימשל הוכרח איפוא להעלות לפחות מס שפתיים לעניינם של בוחרי גראסלי.

 

השר לסחר בין לאומי, רוברט זֶליק (שתוארו הרשמי באנגלית הוא “הנציג לענייני שיחות הסחר”, והוא חבר קבינט), כינה את ההתנגדות האירופית “לוּדית”. ה”לוּדים” המקוריים     (Luddites), באנגליה, היו הטירוריסטים הראשונים של המהפכה התעשייתית. ב-1811 הם יצאו לנתץ מכונות ייצור בבתי חרושת לטקסטיל, כדי להגן על מקומות העבודה שלהם.

 

בשלב הקריטי ביותר של המשא-ומתן בוושינגטון על קיצוצי המסים, ב-14 במאי, ארה”ב הודיעה שהיא תניח את תלונותיה נגד אירופה על שולחן הבוררות של ארגון הסחר העולמי. ב-21 במאי האשים הנשיא בוש את אירופה בסיכול המאמצים לסיים את הרעב באפריקה. למחרת ישב הסנאטור גראסלי בראש פגישה משותפת של שני בתי הקונגרס, לדון בנוסח הסופי של חבילת המסים. החבילה אושרה.

 

אין כאן שום תיאוריית קונספירציה. כך עובדת וושינגטון, כך עובדת כל מערכת פוליטית, שמור-לי ואשמור-לך. אבל האירופים משוכנעים, שזו דוגמה נוספת לאופן שבו שדולה אמריקנית פנימית מכופפת זרועות וכובלת ידיים, ומכתיבה סדרי יום בין לאומיים.

 

“הממשלה חייבת למלא את רצון העם”

 

ההתנגדות באירופה למה”ג היא עניינית – וגם אמוציונלית. צרפת היתה הראשונה שהטילה הגבלות על מה”ג, ב-1998, בטענה שנשקפות מן המזון הזה סכנות לבריאות הצרכן. ארגון הסחר העולמי אומנם מתיר לחברותיו לאסור יבוא, אם הן יכולות להוכיח שהוא מסוכן לבריאות, או לאיכות הסביבה. הוכחות חד-משמעיות לא ניתנו עד עצם היום הזה.

 

בבריטניה לא הוטל איסור כזה, והממשלה אינה נוטה להטיל אותו. אבל ההתנגדות הציבורית היא עצומת ממדים. סקרי דעת קהל מראים (על פי סוכנות הידיעות הפנימית הבריטית), כי רק 15% מן הבריטים תומכים בשיווק מה”ג.

 

זה נתון מסקרן, מפני שהוא כמעט חופף לסקרים ערב המלחמה בעיראק: רוב מכריע של הבריטים התנגדו למלחמה – אבל ממשלתם עמדה על דעתה. דיוקנם של הפעילים נגד מה”ג אינו שונה הרבה מדיוקנם של הפעילים נגד מלחמה. אפילו הדרישה זהה: הממשלה חייבת למלא את רצון העם.

 

“הבעיה היא שהממשלה היא כל כך פרו-מה”גית, עד שאין היא משגיחה באי-הוודאות המדעית גם כאשר היא חובטת בפרצופה”, אומר פיטר ראיילי מתנועת “ידידֵי האדמה” (תרגום לא כל כך מוצלח של Friends of the Earth).

 

היתכן שהמלחמה נגד המלחמה והמלחמה נגד המזון המהונדס הם שני צדדים של אותו המטבע, ושנאת אמריקה ושנאת הטכנולוגיה התמזגו? ב-14 במאי, מייד לאחר שארה”ב הפנתה את תלונותיה נגד אירופה לארגון הסחר העולמי, העתון ‘פייננשל טיימס’ הזהיר, כי “התנגשות רכבות משני עברי האטלנטי” מתרגשת ובאה, וכל אחד מן הצדדים “מצפה שהשני יפעיל את המעצורים”.

 

“העיסה האפורה”

 

המעשה בנסיך צ’ארלס ובטֶכנוֹפוֹבּיה שלו התחיל בסוף אפריל, כאשר העתונות הבריטית גילתה שהוא יוזם “פיסגת חירום” של האגודה המלכותית המדעית רבת היוקרה, כדי לדון בסכנה שרובוטים תת-מיקרוסקופיים יחסלו את המין האנושי. הוא התכוון כמובן לאחד השימושים האפשריים של זו המכונה נאנוטכנולוגיה.

 

תיאוריית “העיסה האפורה” (Gray Goo) שייכת למדע בדיוני יותר מאשר למדע שימושי, אבל נאנוטכנולוגיה בכלל עדיין קרובה יותר למדע בדיוני, לפחות בתודעת הדיוטות. בלשונו של טים ראפורד, עורך המדע של העתון הבריטי ‘גארדיין’, “הבעיה עם נאנוטכנולוגיה היא שאינך יכול לראות אותה, וממילא אינך יודע עד כמה אתה צריך לפחד מפניה”.

 

בעיני הנסיך מוויילס, מנאנוטכנולוגיה נשקפות “סכנות עצומות לאקולוגיה ולחברה”. מקור ההשראה של פחדיו הוא מיסמך שפירסמה בתחילת השנה “קבוצת הפעולה לענייני סחף, טכנולוגיה וריכוז” (הידועה בראשי התיבות ETC). המיסמך ממַחזֵר ספקולציה מרתקת של ד”ר אֶריק דרֶקסלֶר, האיש שֶטָבַע את המושג “נאנוטכנולוגיה”, והוציא את הנאנו מן האפלולית המסתורית של תיאוריה ושל מדע בדיוני.

 

דרקסלר (בצילום משמאל)האמין בנאנוטכנולוגיה – אבל גם פיתח את תרחיש “העיסה האפורה”: נאנו-רובוטים, שכל אחד מהם קטן ממולקולה, מכפילים את עצמם. “אם הראשון יוצר העתק של עצמו באלף שניות, שניהם יוצרים שניים נוספים באלף השניות הבאות. מקץ עשר שעות יש לא 36 משכפלים, אלא 68 מיליארד ויותר.                                                                                                                                                                                                                

“בתוך יום אחד או פחות הם ישקלו טון, בתוך יומיים משקלם יהיה גדול מזה של כדור הארץ; בתוך ארבע שעות נוספות הם יהיו גדולים מן המסה של מערכת השמש כולה”.

 

נזקי הנאנו-רובוטים אינם מוגבלים לתוצאות של התרבותם הטבעית. באוצר הסכנות יש לא רק goo אפור, אלא גם goo אדום (של טירוריסטים שוחרי השמדה המונית), goo חאקי (של נשק משוכלל בידי צבא, המופעל נגד יבשת שלמה, או אפילו נגד כוכב לכת שלם), וכן הלאה.

 

התרחיש של אריק דרקסלר עומד במרכז ספרו האחרון של מייקל קראייטון, “קורבן” (Prey), שיצא לאור בתרועת פירסומת עצומה, בסוף השנה שעברה. הוליווד כבר שוקדת על הפקתו, והוא עתיד להנחיל לרוב בני האדם את המושג הראשון שלהם על נאנוטכנולוגיה.[X=nextPage=X]

(המשך)

 

“המאה הסופית שלנו”

 

את הפסימיות של צ’ארלס לבית ווינדזור יוכל להזין גם ספר חדש של פרופ’ מרטין ריס (Rees), קוסמולוג מאוניברסיטת קיימברידג’ בבריטניה, המחזיק בתואר “אסטרונום מלכותי”, ונחשב לאחד מרבי-הסמכות בתחומו. הספר יצא בוזמנית בלונדון ובניו יורק.

 

מעניין שמהדורתו הבריטית נקראת “המאה הסופית שלנו” (Our Final Century), בעוד שהמהדורה האמריקנית נקראת “שעתנו הסופית” (Our Final Hour). אומנם “מאה” היא יותר מ”שעה”, אבל ברור שהשם הבריטי הוא הרבה יותר דרמטי. “שעה” אינה מוכרחה להתפרש כפשוטה, אבל “מאה” היא תקופת זמן מוגדרת מאוד.

 

לא היתה לי עדיין ההזדמנות לעיין בספר, ואני מסתמך בזה על הביקורות במוספים הספרותיים. ריס מזהיר, כי חייו של המין האנושי תלויים לו מנגד. “אין זו הפרזה אבסורדית – למען האמת, אפשר שאין זו אפילו לשון הפלגה – לטעון, כי הנקודה המכריעה ביותר בחלל ובזמן (מחוץ ל’מַפָּץ הגדול’ עצמו) עשויה להיות כאן ועכשיו”, הוא כותב.

 

הסכנה הגדולה ביותר למין האנושי נובעת מן המין האנושי עצמו. ואין סכנה גדולה מזו של ניסויים מדעיים במעבדות מבודדות, הרחק מעינו הבוחנת של הציבור, ומבלי שיש לאיש ההזדמנות לערער, או למנוע.

 

הניסויים האלה מסכנים מעשה שיגרה לא את מְבַצעֵיהֶם בלבד, לא את סביבתם המיידית, כי אם פוטנציאלית את עצם החיים על פני כדור הארץ. ריס נותן קטלוג ארוך ומפורט, וכנראה לא תמיד מעורר אמון, של כל מה שעלול לצאת מכלל שליטה במהלך הניסויים. בקטלוג הזה יש גם מקום של כבוד לנאנוטכנולוגיה.

 

הפסימיות המתוארת כאן אינה נחלת רוב הקהילה המדעית הבריטית, או נחלתה של ממשלת בריטניה. אדרבא, הממשלה תומכת בהתלהבות בנאנוטכנולוגיה, ועתה זה הודיעה שתגדיל את הסובסידיה השנתית שלה למחקר נאנוטכנולוגי מ-50 מיליון ליש”ט (כ-82 מיליון דולר) ל-90 מיליון ליש”ט (כ-147 מיליון דולר).

 

זו בהחלט תרומה נאה, חוץ מזה שהיא נשמעת כמעט מגוחכת בתרגום לאמריקנית, או אפילו בתרגום לקוריאנית. בתחילת החודש, הקונגרס בוושינגטון אישר הוצאה של 787 מיליון דולר בכל אחת משלוש השנים הבאות. בדרום קוריאה הודיעו בתחילת החודש תשע רשויות ממשלתיות על תכנית שאפתנית לפיתוח נאנוטכנולוגיה במימון של שני מיליארד דולר.

 

יתרונם של האמריקנים בנאנוטכנולוגיה הוא היתרון הרגיל שלהם ברוב הדברים: המימון והשימושים. נאנוטכנולוגיה אינה ממומנת רק במענקים ממשלתיים. נאנוטכנולוגיה נחקרת ומיושמת בענקי הטכנולוגיה של ארה”ב: יבמ, HP ואינטל. היא נחקרת ומעובדת בפנטאגון.

 

קרן המדע הלאומית של ארה”ב מעריכה, כי עד שנת 2015, השוק למוצרי נאנוטכנולוגיה יגיע לטריליון (אלף מיליארד) דולר. מייק רוקו, יועץ בקרן המדע, מצוטט ב’וול סטריט ג’רנל’: “בזכות הנאנוטכנולוגיה אנחנו נחזה בשלושים השנה הבאות ביותר שינוי בציוויליזציה שלנו ממה שחזינו במרוצת כל המאה ה-20”.

 

ויליאם אטקינסון כותב בספר חדש על נאנוטכנולוגיה, הנקרא “נאנוקוסמוס” (Nanocosm): “לראשונה בהיסטוריה, מהפכה טכנית תתקרב לממדים של מאורע פוליטי. איש מעולם לא שמע, ראה, או הרגיש כדבר הזה. אבל אתם תרגישו גם תרגישו. שנת 2003 תיזכר כדרך שזוכרים את האדם הקדמון. זה יקרה לא בעוד 50 שנה, אלא בעוד 15 שנה”.

 

מה תהיה המשמעות הפוליטית של המהפכה הזו? באיזה אופן היא תשפיע על יחסי הכוחות בעולם? אין זו העזה מיוחדת להניח, שארה”ב תהיה הנשכרת העיקרית, ומהפכת הנאנוטכנולוגיה תזניק אותה הרחק קדימה, עוד יותר מכפי שעשתה הטכנולוגיה העלית.

 

יש גם אנשים זהירים, המייעצים לכולנו להירגע, ואומרים שההתרגשות סביב נאנוטכנולוגיה מזכירה להם את הצִפִּיוֹת המופרזות מִבִּיוֹ-טכנולוגיה בתחילת שנות ה-90, וכמובן מן האינטרנט בסוף שנות ה-90. מן העֵבֶר האירופי של האוקיאנוס האטלנטי יש לא מעט נסיכים המקווים שהם צודקים.

 

 

מקורות על הרשת

 

תכנית הנאנוטכנולוגיה של ‘קרן המדע הלאומית’ של ארה”ב

ועדת המדע והטכנולוגיה של בית הנבחרים הבריטי

צוות הנאנוטכנולוגיה של סוכנות החלל הלאומית של ארה”ב (NASA)

קבוצת ETC, שהדו”ח שלה על סכנות הנאנוטכנולוגיה עורר את הנסיך צ’ארלס

המרכז לנאנוטכנולוגיה אחראית

אתר-סף (פורטל) המוקדש לנאנוטכנולוגיה, ומציע קישורים רבים

המכון לנאנוטכנולוגיה (בבריטניה)

קרן הון סיכון אמריקנית, המתמחה בהשקעות בנאנוטכנולוגיה

גלריה של צילומים על נאנוטכנולוגיה

אתר עתיר-מידע על פריצות-דרך מדעיות והשפעתן על האדם

הוויכוח בבריטניה על סכנות המזון המהונדס גנטית (קישורים בעתון ‘גארדיין’)

ביקורת ב’ניו יורק טיימס’ על הספר ‘שעתנו האחרונה’

אתר רשת בריטי המוקדש לביטול המלוכה והחלפתה ברפובליקה

 

 

 עידכוני חדשות על נושאי הרשימה

 

     הדור הבא של ממציאי הנאנוטכנולוגיה (סקירה מפורטת עם קישוּרֵי רשת ב Technology Review, בהוצאת MIT, גליון אוקטובר 2003)

     ברזיל מתלבטת: האם חקלאיה צריכים לזרוע פולי סויה מהונדסים? (‘מיאמי הרלד’, 2 בספטמבר 2003)

     האמנה לפיקוח על סחר במזון מהונדס גנטית תיכנס לתוקפה בספטמבר (14 ביוני)

     ממה מפחד הנסיך צ’ארלס?, מאמר בשבועון הבריטי ‘ספקטייטור’ (14 ביוני)

    תפוח האדמה המחוּלבָּן (Protato) יאכיל את רעֵבֵי הודו (12 ביוני)

    “הסבירות לאפוקליפסה שתביא את סוף העולם 50-50”, אומר מרטין ריס (9 ביוני)

    ההקצבה האמריקנית הגדולה היא “פריצת דרך” לנאנוטכנולוגיה (6 ביוני)

    מתחיל הוויכוח הציבורי בבריטניה על מזון מהונדס גנטית (4 ביוני)

    החלטת האיחוד האירופי “לא חוקית, לא מוצדקת, מיוּסדת על בּוּרוּת” (4 ביוני)

    האיחוד  האירופי מאשרר אמנת או”ם לפיקוח על מזון מהונדס גנטית (4 ביוני)

     אין הסכמה בארה”ב על אופן הפיקוח על מזון מהונדס גנטית (30 במאי)

     עתון באוגנדה על הדילמה האפריקנית במלחמת המזוֹן המהוּנדס גנטית (29 במאי)

     שיתוף פעולה ממשלתי-אקדמי בנאנוטכנולוגיה לשימושים צבאיים(29 במאי)

     לחיל היבשה האמריקני יש “תכניות גדולות” בנאנוטכנולוגיה (28 בכמאי)

     קנדה מגנה את “המדע הכוזב” ביסוד איסור מה”ג באירופה (28 במאי)   

     בית הנבחרים של ארה”ב מחוקק חוק לקידום המחקר הנאנוטכנולוגי (7 במאי)        

3 Responses to “הלאה המדע, הלאה אמריקה”

  1. Xslf הגיב:

    נהנתי גם מהטקסט עצמו, וגם מהקישורים. אין ספק, כתיבתך מועשרת בפורמט האינטרנטי.
    תודה!

  2. רוני הגיב:

    הייתי מציע לתרגם:
    friends of the earth = ידידי כדור הארץ
    nanocosm = ננוקוסמוס

  3. דוד הגיב:

    הכתבה מקיפה וטובה קראתי אותה דווקא בגלבוס-כסף
    כתבת המשך בנושא הנאנוטכנולוגיה
    על היתרונות והסכנות תשמח אותנו.
    אמשיך לקרוא את הכתבות שלך באתר מקווה שהן טובות כמו הכתבה הזאת.
    פרסום הקישור בעיתון לכאן מעשה חכם היוצר קשר בן העיתונות המודפסת לבין העתונות ברשת
    שמטבעה מאפשרת לקרוא כתבות קודמות שבעיתון כבר מזמן היו בפח

Leave a Reply